Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1285965
Jag har en 940 LTT från 1995 som inte har någon värme i kupen. Kylaren är ny och det finns kylarvätska. Jag har lyckats identifiera problemet som att det saknas tryck i kylarvätskan vilket innebär att det inte trycks in någon varm kylarvätska i värmepaketet.

Jag har lossat på slangarna i motorrummet till värmepaketet som går igenom torpedväggen. När jag startar motorn så är det inget tryck i dessa slangar vilket gör att kylarvätskan knappt kommer in i värmepaketet.

Det är möjlig att det är något enkelt fel, men för mig som relativt okunnig är det lite av ett mysterium.
#1285977
Blir motorn varm? Bry dig inte om temp.mätaren den är dåligt exakt utan lägg pekfingret på termostathuset. När du kört ett par km ska det vara så varmt att du inte kan hålla kvar fingret där. Mätaren står i mitten redan vid drygt 50°, medan termostaten ska vara fullt öppen vid 92° du kan även känna på slangen under insuget längst bak på motorn, den går in till värmepaketet. Den ska också vara ordentligt varm då, även om det inte kommer någon värme i bilen. Kolla detta och återkom, blir motorn inte varm blir det dåligt tryck även om där är cirkulation. Är det ingen cirkulationen det vara en del orsaker, men kolla först om motorn blir ordentligt varm
#1286043
Stok skrev:men den ligger bara och skvalpar där, verkar inte tryckas vidare till värmepaketet.
kommer det ingen vätska när motorn är igång??? Det har hänt att vattenpumpen gått sönder, skovelhjulet har lossnat, eller något liknande. Men då brukar motorn bli för varm ock mätaren stiga mot rött. nu är det visserligen vinter så kortare sträcker funkar det. Har du kört någon längre sträcka ?
#1286070
lennarte skrev: ons 12 dec 2018, 17:41
Stok skrev:men den ligger bara och skvalpar där, verkar inte tryckas vidare till värmepaketet.
kommer det ingen vätska när motorn är igång??? Det har hänt att vattenpumpen gått sönder, skovelhjulet har lossnat, eller något liknande. Men då brukar motorn bli för varm ock mätaren stiga mot rött. nu är det visserligen vinter så kortare sträcker funkar det. Har du kört någon längre sträcka ?
Nej, det kommer i princip inget vatten. Jag har alltså tagit bort slangen som går igenom torpedväggen. Startar jag motorn så trycks det inte ut nån vätska. Vätskan finns dock i slangen, vänder jag den nedåt så rinner det ut kylarvätska.

Jag har kört så här med bilen i snart ett år utan problem med överhettning.
#1286090
Är det den slangen som kommer från motorblocket (egentligen topplocket) under 4-de insugningsröret vi pratar om, eller är det slangen bakom topplocket som är returen till till vattenpumpen (plåtröret under avgasgrenröret) du menar??
#1286207
lennarte skrev:Är det den slangen som kommer från motorblocket (egentligen topplocket) under 4-de insugningsröret vi pratar om, eller är det slangen bakom topplocket som är returen till till vattenpumpen (plåtröret under avgasgrenröret) du menar??
Ja, det är slangen som går från motorblocket in genom torpedväggen till värmepaketet.
#1286267
Där är 2 slangar mellan motor och torpedväggen, en in och en ut. Utslangen är det inget tryck i när värmekranen är stängd, därför är jag lite envis med frågor. Men är det som du säger så antingen är det tätt slangen eller i topplocket, eller så är det vattenpumpen som inte orkar pumpa fullt ut. Ta bort slangen i topplocket och starta motorn kommer det inget så ta en najtråd och böj till och stoppa in i röret och "rör runt"
#1286656
Har du tryck i expansionstanken när motorn är varm? Om inte skulle jag först byta locket eftersom det har en säkerhetsventil. Är det tryck där låter det som det är stopp någonstans. OBS, öppna locket mycket försiktigt om motorn är riktigt varm annars skållar du händerna!!

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]