Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1279759
Återställer sig lampan automatisk om felet är borta? Hur kan jag felsöka om jag inte har diagnosinstrument? Insamling av felkoder sker till "Sensor unit SRS", som sitter under förarstolen. Kan jag för att vinna tid, tillfälligt få lampan att slockna efter att bilen startat så jag kan besikt bilen, innan felet är fixat. Kan jag genom att påverka kontakt 7 (enligt kopplingsschemat) i "Sensor unit", få lampan att slockna efter att bilen startat.
av NilsO
#1279989
Återställer sig lampan automatisk om felet är borta?
Nej, normalt inte.

Hur kan jag felsöka om jag inte har diagnosinstrument?
Vanligaste felet är nog rattrullen. Man kan plocka bort rattkudden och kolla rullen med en multimeter. Om man vet vad man gör. Om det är avbrott i den kan man byta ut den, och sen låta en verkstad nollställa felkoderna. Men det är såklart bättre att läsa ut felkoder först.

Kan jag genom att påverka kontakt 7 (enligt kopplingsschemat) i "Sensor unit", få lampan att slockna efter att bilen startat.
Vet inte vilken kontakt det är, men felkoderna måste nollställas med felkodsläsare för att lampan ska slockan.

Den goda nyheten är att det inte är så svårt att hitta felkodsläsare som läser ut airbag/SRS. (Det är faktiskt svårare att hitta felkodsläsare som läser ut motorfelkoder på 940 av den årsmodellen än vad det är att hitta en felkodsläsare som läser ut det mesta på V90.) Hemmagjord blinkkodsläsare, som någon kommer att föreslå, fungerar inte i det här fallet.

Allmänt finns det ju väldigt få personer som kan reparera allt på sin bil (elektronik, rostlagning, plåtskador, motorrenovering, kränga på och av däck, byta vindruta...). Jag kan det verkligen inte, och har nog aldrig träffat någon sådan allkunnig. Jag tycker SRS/airbag är en sådan sak man får inse att man inte kan reparera själv och gå till Volvo med det, och istället försöka njuta av tanken på allt man kan reparera själv. Sagt som ett försök till uppmuntran :-)

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]