Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1279581
Har en 4-stegs automatlåda på bilen . Kör nu i Spanien på mycket branta kringlande småvägar i bergen kring Nerja. Detta frestar mycket på bromsarna. Motorbroms får jag bara med "låst "!:a växel. Då går det väldigt sakta och det blir snabbt köer bakom mig.. En granne här har en 945:a 1998 års modell. Han säger att han även har motorbroms med "låst" 2:a växel. Är det någon som vet hur dessa automatlådor fungerar?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1279599
Det är helt olika lådor i 960/V90 och 940. Om du växlar till L när lådan ligger på 2:an kommer den motorbromsa på 2:an ner till en viss hastighet då växlar den ner till 1:an (runt 30 km/h). Den växlar dock aldrig upp till 2:an i L-läget. Så prova att lägga i L med lite högre fart. Om den lägger i 1:an kan du klicka i W snabbt så kommer den läger i 3:an och ökar farten, alternativt drar spaken till 3:an en stund. Tyvärr så går det inte att låsa lådan på 2:an...

Du kan ju också gasa lite på 1:an, de gör ju i alla fall 70 knyck på 1:an så det går ju inte såå långsamt.
av RMn
#1279639
Vad menar du med 2:an? Jag har bara växelläge L, 3, D att välja på. L har motorbroms, men växlar varken upp eller ner. Upplever att det är lägsta växeln (1:an), som kopplas in då och får väldigt högt motorvarv om jag gasar på och kör t.ex 60 km/t. Skall kolla varvtalet.
Har vidare köregenskapslägen E, S, W. Brukar alltid köra på E. Dessa upplever jag inte påverka motorbromsfunktionen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1279643
Jag menar att om lådan ligger i 2:a växeln när du lägger i L och farten är lite högre (runt 50 km/h) kommer lådan låsa sig på 2:a växeln som du önskar. Men sjunker farten tillräckligt lågt så kommer den växla ner till 1:a växeln. På L sker alltså ingen uppväxling till 2:a växeln.

Med läget W så lägger sig lådan på 3:e växeln som ju ger ganska dålig motorbroms. Jag tänkte att du kan prova W med spaken på L så att lådan lägger sig på 3:e växeln. Om du ganska omgående byter tillbaka till E borde den lägga sig på 2:a växeln igen.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]