Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1279073
Hej

Någon som vet hur man gör för att använda overdriven som bakre låda i en A traktor.

Dvs att få omvänd funktion så att hastigheten blir lägre per snurrat motorvarv.

Vet att jag sett detta i verkligheten. Men vet ej hur det ska utföras.

Mvh
Fredrik
#1279376
Overdriven fungerar over huvud taget inte i farter under c:a 30 km/tim. Och skulle den fungera i så låga farter måste man ha kört fortare innan så det är ordentligt oljetryck.
Ska du ha en fast växel så går det kanske, man får ju olika utväxlingar beroende på vilka hjul man spärrar
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1279379
Freken skrev: ons 07 nov 2018, 19:12 Vet du hur man gör ingreppet?
Vet inte tekniskt hur man skulle göra med vare sig el-växeln på m46 eller spärra växellådor. Men de ska ändras så det inte går att växla. Svetsa, ta bort drev, slipa ner kuggar eller så. Du ska dessutom ha intyg på hur det är gjort och konstruktiv maxhastighet.
Du är medveten om att en laglig a-traktor drar mellan 4 och 5 liter milen?
#1279561
Jag vet att man får hastighetsbegränsa A-traktorn idag så varvtalet vid 30 km/h blir lägre och fler växlar får användas .

Men frågan kvarstår!

Hur utför jag ingreppet att få konstant overdrive med omvänd funktion.

Söker efter någon som gjort detta. :-)
#1279603
Freken skrev: tor 08 nov 2018, 19:10 Jag vet att man får hastighetsbegränsa A-traktorn idag så varvtalet vid 30 km/h blir lägre och fler växlar får användas .

Men frågan kvarstår!

Hur utför jag ingreppet att få konstant overdrive med omvänd funktion.

Söker efter någon som gjort detta. :-)
Absolut. Det vanliga är att man gör som jag beskrivit.
Att begränsa den varvtalsmässigt utan att det går att manipulera är väldigt svårt. Det funkar inte med vanlig varvtalsregulator, den är lätt att manipulera. I nuläget finns det en handfull i hela Sverige som blivit godkända med varvtalssreglering. Så omöjligt är det inte. Reglerna har inte ändrats utan att man har valt mera komplexa lösningar.
Men det du inte kommer undan är att på lägsta växeln ska den göra max tio km/h på 2/3 av motorns maxvarvtal. Varvar motorn 6000 varv ska den ha 4000 varv i tio km/h. Det gör att du på lägsta växeln måste växla ner ca 3 gånger vilket inte el-växeln gör. I praktiken måste man bygga på en extra växellåda. Eller dreva om bakaxeln extremt mycket.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]