Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TrustInTheRust
#1278557
Har införskaffat en Volvo 945 FTT 1993 som jag blev sugen på att få ut lite mer ur. Så tänkte kolla vad jag kan uppnå med sånt jag har liggandes just nu hemma och skräpar.

På bilen just nu är det:
Simons sportavgassystem 2.5 halvsats.
Den har ett par andra databoxar, en polare till mig sa att de var svarta trimboxar som kom med i ett tillval för 940.
Laddar 0.5 tills ca 3500-3600 varv då den går upp till 0.7 men vet ej riktigt varför den gör så.
Resterande är original.

Det jag har liggandes är:
531-topp, portad insug och avgas, planad 2.8mm (Nyservad, endast rullat 200 mil)
TD04-15g Turbo (Ganska ny)
Mitsubishi 19T turbo och 16T (19T är nästan oanvänd men 16t har nog mer än 5k mil på sig)
2st Extratorgrenrör, ett från KL-Racing tror jag. (Båda har suttit på isbilar)
3-tums luftmassemätare (Kommer från en isbil)
A-, K-, VX3- och Kyrkmotorsport KY 7 Kamaxel (A och K är från vardagsbilar, VX3 från en s.k. "banbil", KY 7 fick jag ny av en polare då han beställde fel.)
100 celler race kat. (Plockades från en trimmad 740)

Så tänkte kolla om det är saker man kan komma en bit på, jag behöver inget värsting bygge bara något lite roligare att köra. Dessa delar kommer från folk som inte velat ha sina bilar längre så jag plockade de delar som jag hann ta.
Vad mer kan man försöka få tag på för att sedan kanske fortsätta på bygget i framtiden? Spridare och Chip antar jag?
Tack i förhand för hjälpen!
av TrustInTheRust
#1278573
White skrev:Det enda trimtillvalet som fanns från Volvo var Turbo+ systemet, som är en elektroniskt styrd pysventil i princip.
Men den kom en extra styrenhet.
Okej, är det något vanligt med Turbo+ eller är det ens någon skillnad förutom pysventilen jämfört med en vanlig FTT?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1278655
15G sitter det troligen rätt avgashus på redan så det kan vara en bra början. 3"lmm-hus i kombination med större spridare (968) och VX3-kammen. 3" downpipe med en kat som har friare flöde och efter det så har man en väl beprövad och vettig kombination.
av TrustInTheRust
#1278749
Marlboroman skrev: sön 04 nov 2018, 10:45 15G sitter det troligen rätt avgashus på redan så det kan vara en bra början. 3"lmm-hus i kombination med större spridare (968) och VX3-kammen. 3" downpipe med en kat som har friare flöde och efter det så har man en väl beprövad och vettig kombination.
Tack, då vet jag vad jag har att sysselsätta mig med under min lediga tid.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]