Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo321
#1278091
Tjena har en 740
Original så satt det en 60amp generator i den nu har jag stoppat i en 80amp generator i den och då så laddar inte generatorn för ens man har kommit upp i typ 1800 varv. Nu undrar jag om deta går att lösa på något simpelt sätt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1278131
Menar du att den aldrig laddar under 1800 varv eller att man måste varva upp den till 1800 varv en gång så börjar den ladda?

Om det senare så undrar jag om laddlampan lyser när du slår på tändningen?
av Volvo321
#1278165
Jag måste varva upp han engång vid start sen laddar han även om jag ligger på tomgången. Och ja ladd lampan lysser tills jag varvar upp den till 1800 rpm en gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1278174
Detta är ett fenomen som dyker upp då och då och jag tror att det är något diod fel i generatorn det brukar sluta med generator byte. Själva laddningsregulatorn (med kol) är både billig och enkel att byta, och felet kan ju även vara där.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1278177
Jag skulle börja med att byta laddlampan i instrumentet till en ny med rätt beteckning, för det är väl ingen som bytt lampan till Led?

Om lampan drar för lite ström kanske det inte räcker för att magnitisera generatorn. Även om laddlampan är trasig brukar man kunna få igång generatorn genom att rusa motorn.
av Volvo321
#1278209
Tack för alla svar, generatorn har nyligen vart på renovering så skulle inte tro att det är generatorn de är fel på. Men skulle det gå att bara testa med en glödlampa imellan?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1278266
Det går fint. Koppla en 12V lampa på 3-5W mellan D+ och +12V på batteriet så ska den lysa med motorn av men slockna när motorn startar (och strömmen byter riktning). OBS du får inte koppla D+ till +12V utan en lampa mellan!
av volvo740sugmotor
#1280730
Hade samma fel på en gammal saab. Var tvungen att varva till ca 3000 rpm innan generatorn vaknade. Visade sig att en liten sladd lossnat på generatorn sen fungerade den normalt igen

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png