Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo321
#1278013
Tjena, jag har en 740 -88 b230e med ett väldigt skumt problem, ibland när jag startar den så måste jag gasa och då ligger den och rycker runt 700-900 varv spelar ingen roll hur mycket jag gasar. Släpper jag gasen går den upp på 1000 varv och sen dör. Men om jag gasar och sedan lägger i en växel och rullar lite så börjar bilen gå bra och då kan jag stana och stå på tomgång och bilen går även då bra.

Tvivlar på att specielt många har haft deta problem men nån kanske har en anning om vad det skulle kuna vara.

Tack på förhand för svar. :-)
av Volvo321
#1278097
sicnarf skrev: tor 01 nov 2018, 18:52 Hahaha! Detta var komiskt! Tyvärr inga råd från mig! :-(
Haha ja förstår det hade nån annan sagt det till mig hade jag trot att dom skoja. Men tyvär gör jag ju inte de. :-(
Användarvisningsbild
av frasse4
#1278127
Ja K-Jet är ökända för att strula vid minsta tjuvluft. Sedan är det ju så att det är svårt att få dem att gå riktigt bra från kall till varm. Får man till det bra när de är kalla så går de sämre varma och tvärt om.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1278179
Det är som med alla insprutningsmotorer att alla ingående delar måste fungerar, och fungera tillsammans. Det är som sagt ovan väldigt känsligt med tjyvluft, på E-motorn mer än på andra. Sedan är ett vanligt fel att tillsatsluftsliden har fastnat i något läge mellan "choke" och inte. När styrtrycksventilen blir sliten får motor mer bränsle, mängdskivan måste ligga rätt och kunna röra sig fritt. Börja med att kolla efter luftläck på bälgen mellan bränslefördelaren och insuget så den inte läcker luft där innan du börjar med annat
#1280732
Har liknande problem. Går perfekt efter start i 2 sek sen faller tomgången ned olika mkt beroende på kylan. Är det 10 minus så dör den. Håller man in gasen lite så dör den inte. Gasar jag upp till ca 2000 varv så försvinner problemet. Mkt egendomligt.
Motorn är en 230f
Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

MRF anslutning räcker långt. En handlar[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]