Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av werd
#1277860
Så det eviga problemet jag verkar ha har nu utvecklat sig vidare.

Storytime:

Bilen har gått fint i tre år, ståt avställd över sommaren, ska starta och köra. Den vägrar starta.
Haft problem med bränt bränslerelä på en annan 740 och mycket riktigt. Den grova kabeln som går in i relät hade smält en liten del av det stiftet som går ner i relähållaren. Relät var även brunbränt.
Beställde nytt och bilen starta.
Sen nästa dag startar den inte... Köpte flera begagnade relän och inget fungerade... Tills en dag då dom gjorde det.
Klämde ihop stiften i relähållaren för det var liiiiite glappt, typ.
Körde bilen en dag, relät blir varmt, mycket varmt. Relät till de ickeexisterande centrallåset blir varmare dock. Den tog jag bort i förebyggande syfte.
Startar bilen om och om igen för att se om den fortfarande vill, vilket den gjorde.
Bytte bromsar och ska ut och köra - bilen startar inte.

Försökt mäta över säkringar och så men det är inte min starka sida...
Nått skumt är det med pumparna. Ingen pumpar dom där 2 sekunderna när man vrider på nyckeln innan tändning.
Bytte bränslefilter och det finns allt soppa.
Men... Fick på känn att det kanske är något annat än just det...
Bytte hall/vr/impulsgivaren på svänghjulet till begagnad jag vet funkar. Gick inte.(givetvis gick hållaren sönder så fick böja dit en plåtbit som håller den på plats det bara går, hoppas den inte är superkänslig om den sitter lite sniskan?)

Testa starta på startgas men han vill inte ens hosta till.
Tar upp ett stift och det är blött. Osäker men tycker den ger dålig gnista. Testa flera lösa begagnade tändstift och alla gav inte riktigt så bra gnista... Den hostar även ut soppa när jag testa gnistan. Om det är för mycket eller för lite är ju dock svårt att veta :P
Testade en begagnad tändspole, samma sak där.
Bytte spridarrelät(Den som sitter på expansionskärlet?) och tändmodulen till begagnade från skroten. Samma sak.

Inget bränslerelä efter detta ser ut att vara bränt. Har kollat lödningar och allt ser jättefina ut. Fick tag i ett volvo relä till och med.

Börjar bli bra trött på detta nu.
Vad ska jag leta efter? Hur ska jag mäta fram nått vettigt? Har haft en kompis hjälpa mig och vi fann att tankpumpens säkring inte har 12v när man slår på tändningen(alltså inte startmotorn).
Men han har startat efter detta upptäckts!

Imorgon kanske han hoppar igång...
#1277871
De är inte alla modeller som har den funktionen att pumparna går en stund med "tändning på". Min -88B med samma motorstyrning som din gör det inte. Du skriver inget om BTR-en (bränsletrycksregulatorn). Du tar loss den klena slangen på BTR-en vid insuget och sug i den. Smakar det det minsta bensin så är den kass. Då läcker det bensin oreglerad rakt in i insuget.
Ingen av pumparna har spänning vid "tändning på" (förutom då vissa modeller i 2 sek) utan först när motorn "går runt". Det är bränslereläet som ska ha signal från bränsleboxen som ska ha fått signal från vevaxelgivaren att motorn går runt Innan det händer något med pumparna
#1281679
Hmm. Testat "smaka" på bilens, och två motorer jag har ståendes(en jag plocka ur för ett halvår sen och en som stått i 5+ år) och alla smakade bensin.
Bytte iaf btr:en och det är ingen skillnad.
Kollat så remmen inte kuggat och vet inte om jag kollar rätt.
Fick bara bort halva övre delen då sen redan är trasig. När kamdrevet står på sin märkning mot plasten bakom så visar skåran i remhjuletrakt på det sträcket och nollan på kamremskåpan där nere så det verkar väl rätt?
När jag drog runt motorn för hand utan tändstuften i så lukta det soppa...
Satte i nya stift och den hosta till en två gånger, sen tillbaka till att bara mala på starten. Då hade han ståt utan stift över natten.

Jag har helt slut på ideer nu.
Jag drog på starten utan tändstift och det poffa ut dimma ur varje cylinder. Tyckte det såg helt normalt ut iaf.
#1281830
BTR-en består av en tryckfjäder och ett membran. När motorn står oanvänd och bensinen dunstar bort så torkar membranet ut och kan spricka. Det är då det kan läcka bensin genom membranet och via slangen in i insuget. Om du då suger i slangen till BTR-en ska det inte smaka bensin, den är ju kopplad till insuget så e.v bensinånga där sugs in . Det ska även vara så tätt när du suger att du ska, när du håller tungan för, känna undertrycket mot tungan. Och det ska stanna kvar, även på en bortmonterade BTR. Sedan såklart är det ju så att en helt nersurad motor "smakar" nog bensin överallt, även i oljetråget. Kolla oljenivån i motorn och oljekvaliteten. Har varit med om motorer som varit fulla med bensinblandad olja, upp till 6 -8 liter (mot normalt 4)
Om motorn blir blöt så borde det ju vara tändsidan som strular om BTR-en fungerar. Bränslereläet är ju ett "systemrelä" också (är ju ett dubbelrelä) så det styr (inderekt genom bränsleboxen) tändboxen också. Här är ett elschema över bränslesystemet. Det visar en 5-te spridare (kallstarten) som inte alla motorer har. Där ser du hur bränslereläet är kopplat, bl.a till bränsleboxen, pumparna, lambdan m.m
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... gAegQIARAW

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Startproblem V70 2,5T aut -04

Gratulerar! Vad innebär motorstyrming och var[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]