- ons 31 okt 2018, 18:53
#1277860
Så det eviga problemet jag verkar ha har nu utvecklat sig vidare.
Storytime:
Bilen har gått fint i tre år, ståt avställd över sommaren, ska starta och köra. Den vägrar starta.
Haft problem med bränt bränslerelä på en annan 740 och mycket riktigt. Den grova kabeln som går in i relät hade smält en liten del av det stiftet som går ner i relähållaren. Relät var även brunbränt.
Beställde nytt och bilen starta.
Sen nästa dag startar den inte... Köpte flera begagnade relän och inget fungerade... Tills en dag då dom gjorde det.
Klämde ihop stiften i relähållaren för det var liiiiite glappt, typ.
Körde bilen en dag, relät blir varmt, mycket varmt. Relät till de ickeexisterande centrallåset blir varmare dock. Den tog jag bort i förebyggande syfte.
Startar bilen om och om igen för att se om den fortfarande vill, vilket den gjorde.
Bytte bromsar och ska ut och köra - bilen startar inte.
Försökt mäta över säkringar och så men det är inte min starka sida...
Nått skumt är det med pumparna. Ingen pumpar dom där 2 sekunderna när man vrider på nyckeln innan tändning.
Bytte bränslefilter och det finns allt soppa.
Men... Fick på känn att det kanske är något annat än just det...
Bytte hall/vr/impulsgivaren på svänghjulet till begagnad jag vet funkar. Gick inte.(givetvis gick hållaren sönder så fick böja dit en plåtbit som håller den på plats det bara går, hoppas den inte är superkänslig om den sitter lite sniskan?)
Testa starta på startgas men han vill inte ens hosta till.
Tar upp ett stift och det är blött. Osäker men tycker den ger dålig gnista. Testa flera lösa begagnade tändstift och alla gav inte riktigt så bra gnista... Den hostar även ut soppa när jag testa gnistan. Om det är för mycket eller för lite är ju dock svårt att veta
Testade en begagnad tändspole, samma sak där.
Bytte spridarrelät(Den som sitter på expansionskärlet?) och tändmodulen till begagnade från skroten. Samma sak.
Inget bränslerelä efter detta ser ut att vara bränt. Har kollat lödningar och allt ser jättefina ut. Fick tag i ett volvo relä till och med.
Börjar bli bra trött på detta nu.
Vad ska jag leta efter? Hur ska jag mäta fram nått vettigt? Har haft en kompis hjälpa mig och vi fann att tankpumpens säkring inte har 12v när man slår på tändningen(alltså inte startmotorn).
Men han har startat efter detta upptäckts!
Imorgon kanske han hoppar igång...
Storytime:
Bilen har gått fint i tre år, ståt avställd över sommaren, ska starta och köra. Den vägrar starta.
Haft problem med bränt bränslerelä på en annan 740 och mycket riktigt. Den grova kabeln som går in i relät hade smält en liten del av det stiftet som går ner i relähållaren. Relät var även brunbränt.
Beställde nytt och bilen starta.
Sen nästa dag startar den inte... Köpte flera begagnade relän och inget fungerade... Tills en dag då dom gjorde det.
Klämde ihop stiften i relähållaren för det var liiiiite glappt, typ.
Körde bilen en dag, relät blir varmt, mycket varmt. Relät till de ickeexisterande centrallåset blir varmare dock. Den tog jag bort i förebyggande syfte.
Startar bilen om och om igen för att se om den fortfarande vill, vilket den gjorde.
Bytte bromsar och ska ut och köra - bilen startar inte.
Försökt mäta över säkringar och så men det är inte min starka sida...
Nått skumt är det med pumparna. Ingen pumpar dom där 2 sekunderna när man vrider på nyckeln innan tändning.
Bytte bränslefilter och det finns allt soppa.
Men... Fick på känn att det kanske är något annat än just det...
Bytte hall/vr/impulsgivaren på svänghjulet till begagnad jag vet funkar. Gick inte.(givetvis gick hållaren sönder så fick böja dit en plåtbit som håller den på plats det bara går, hoppas den inte är superkänslig om den sitter lite sniskan?)
Testa starta på startgas men han vill inte ens hosta till.
Tar upp ett stift och det är blött. Osäker men tycker den ger dålig gnista. Testa flera lösa begagnade tändstift och alla gav inte riktigt så bra gnista... Den hostar även ut soppa när jag testa gnistan. Om det är för mycket eller för lite är ju dock svårt att veta
Testade en begagnad tändspole, samma sak där.
Bytte spridarrelät(Den som sitter på expansionskärlet?) och tändmodulen till begagnade från skroten. Samma sak.
Inget bränslerelä efter detta ser ut att vara bränt. Har kollat lödningar och allt ser jättefina ut. Fick tag i ett volvo relä till och med.
Börjar bli bra trött på detta nu.
Vad ska jag leta efter? Hur ska jag mäta fram nått vettigt? Har haft en kompis hjälpa mig och vi fann att tankpumpens säkring inte har 12v när man slår på tändningen(alltså inte startmotorn).
Men han har startat efter detta upptäckts!
Imorgon kanske han hoppar igång...