Sida 1 av 1

Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: ons 31 okt 2018, 16:03
av sicnarf
Någon som har erfarenhet av detta i sin 740? Min hastighetsmätare fladdrar och jag har besiktning snart. Jag hinner inte laga/byta ut instrumentet.

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: ons 31 okt 2018, 16:23
av lennarte
Enligt (kanske något osäkra) uppgifter ska det vara godkänt, om det är kabel mellan. Alltså inte trådlös överföring eller överföring från GPS (mobiltelefon). Jag får "påpekande" varje gång för jag har en mobil med hastigtetsmätare i, men han "lugnar ner sig" efter provkörningen. Jag har den bara för trippmätaren, bilens hastighetsmätare funkar men inte km-räknaren.
Ring och fråga.

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: ons 31 okt 2018, 17:32
av sicnarf
Jo, det är godkänt med cykel dator som hastighetsmätare. Undrar om någon här i gruppen monterat en sådan bara. Och hur monteringen gick till.

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: ons 31 okt 2018, 19:30
av lennarte
Har sett en bild på nätet där dom satt givaren på styrstaget (på själva p-änden) och magneten på fälgen där vikterna sitter

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: ons 31 okt 2018, 19:40
av III
Nja. Är den fast monterad på ett varaktigt sätt och har belysning kopplad till bilen så man ser den i mörker så kanske det går.

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: ons 31 okt 2018, 21:14
av Perra83
Kan en gammal GPS var godkänd?

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: tor 01 nov 2018, 07:42
av III
Nä, den ska vara fast monterad, ha belysning (vilket gps ofta har) vara en del av bilen och gps fungerar inte i tunnlar. Jag tror stenhårt på att reparera eller byta ut orginalhastighetsmätaren.

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: tor 01 nov 2018, 08:43
av lennarte
GPS är inte godkänt

Re: Cykeldator som hastighetsmätare

Postat: tor 01 nov 2018, 12:31
av NilsO
Signalen från hastighetsgivaren på bilen passar inte vanliga cykeldatorer. Så det finns två alternativ. Antingen behöver man montera cykeldatorns sensor vid något av hjulen eller så måste man konstruera något slags elektronisk ”omvandlare”.

Det första alternativet är genomförbart i teorin, men kommer att vara synnerligen opraktiskt i verkligheten. Sensorn måste sitta så att den är några millimeter från magneten som i sin tur måste sitta på hjulet eller bromsskivan. (Möjligen kunde man sätta det hela på kardanaxeln istället, om cykeldatorn kan ställas in för ett hjul med såpass liten diameter som rotationshastigheten där skulle motsvara.)

Om man klarar det andra alternativet, så inser man också att det är mycket lättare att reparera mätaren.

Så nä, jag tror också på att reparera hastighetsmätaren istället. Det finns begagnade utbytesmätare att köpa om man inte kan eller vill göra det själv.