Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Heppes90
Hallå har ett litet problem med oljeläckage. Är så att det läcker ur ventilkåpspackingen och oljepåfylingslocket, förra ägaren hade byt detta för inte länge sen så jag trodde han monterat det fel så byte det igen men det läcker ändå, hörde att det kunde bero på övertryck som orsakas om oljefällan är igensatt och gör att det trycks ut olja genom packningar kan det vara så?
Har en ny och ska byta idag samt packingar igen
Det jag oroar mig över är ifall det kan vara nått annat som gör att olja trycks ut genom packningar isåfall vad finns det mer att inspektera
Bilen är en 940 95a b230fd
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är jag inte "hemma" riktigt FD motorn, men tekniken är ju samma som på andra motorer . Motorn ska suga in vevhusgaserna i insuget genom diverse slangar och anordningar. Oljefällan är en "avskiljare" som ska separera olja från gaserna och oljan ska droppa tillbaka till vevhuset samtidigt som gaserna ska sugas vidare. Det finns en "flamvakt" i någon av slangarna där, den kan "gegga igen" och är ofta borttagen. Men sitter den kvar kan det vara helt tätt där, även slangarna kan bli gamla och "sjunka ihop". Det sitter en nippel i insuget där gaserna ska sugas in, det kan vara ordentligt "geggigt" både i slangen och i insuget.
Detta är en "generell" förklaring hur det funkar. Sedan kan det vara mekaniska fel också, typ sliten motor ger högre "tryck" I vevhuset och liknande.
Användarvisningsbild
av frasse4
När jag bytte oljefällan på min B230FB så bytte jag plats på den tunna vacuumslangen på insuget från vevhusventilationen och den till klimatanläggningen i cupen som är något grövre. Då suger den fast oljelocket på toppen på tomgång. Annars låg det och hoppade även med ny oljefälla.
av Heppes90
Har löst sig men röret som går från egr ventilen till insuget är helt igen täppt. Nån som vet hur man får bort den har försökt med våld men den sitter som f a n
Användarvisningsbild
av lennarte
Heppes90 skrev:Har löst sig men röret som går från egr ventilen till insuget är helt igen täppt. Nån som vet hur man får bort den har försökt med våld men den sitter som f a n
Det är inget du behöver bry dig om (för besiktningen skull) om bilen är av årsmodell -93 eller äldre. Nya regler började gälla i maj 2018. Så det är samma regler som för äldre modeller (-76 och uppåt), dock med tillägget att katalysator måste finnas.

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]