Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1275076
Tjenare allihopa fick anmärkning på besiktning på anliggning och trasig bromsslang fram på samma sida. Var lös med allt blästrade, använde sandpapper smörjde upp osv osv bytte slangen men efter det när jag skulle lufta så blev det aldrig tryck. Bromspedalen bottnade och blev aldrig som det var först igen.. kopplingen tappade även tryck beror de på att de kommer in luft någonstans? Luftade endast den sidan fram jag var lös med vet ju att man ska börja med längsta ledningen först osv men var aldrig igång med bilen eller pumpade bromsen något under tiden jag reparerade. Måste jag lufta allt om igen från rätt ordning? Och varför tappade jag tryck i kopplingen?
Tänkte så jag har några idéer när jag börjar imorgon.. alla svar uppskattas! Mvh Robin
av Truckdoktor
#1275103
Hade du bromsledning öppet för länge, så droppade en del bromsvätska ut och tömde möjligtvis Vätskebehållaren. Då får du i luft i alla ledningar. Koppling matas vanligtvis från samma behållare, fast med en extra kammare, så den delen borde inte tömmas vid en öppen bromsledning.
Prova lufta hela bromssystemet igen, det går åt ca. 1- 1 1/2 liter bromsvätska, om man gör rätt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av NilsO
#1275395
Det stämmer som Truckdoktor skriver.

Kopplingen delar vätskebehållare med bromssystemet. Det kan nog komma luft i kopplingen om nivån blir för låg pga att bromssystemet läcker ut vätska. (Däremot inte tvärtom – bromssystemet slutar inte fungera även om kopplingsslangen brister.)

Kopplingen är lätt att lufta, det sitter en nippel nere vid slavcylindern på växellådan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1275479
Ett sätt att hindra att bromsvätskan "läcker ut" vid sådana här arbeten är att när slang eller bromsok är borttaget (eller öppna luftnippeln innan demontering) och tryck ner och spärra bromspedalen ett par cm ner. Då stänger huvudcylindern den kanal som gör att bromsvätskan läcker ut. Annars är ett sätt att lufta bromsarna att fylla behållaren ända upp och sedan öppna alla nipplar och låt bromsvätskan droppa ut (sätt något under). Sedan låt det droppa en 15 - 20 minuter och se till att du fyller på hela tiden. Dels följer eventuell luft med ut och dels byter du ut all bromsvätska mot ny. I detta läge ska bromspedalen inte vara nertryckt och spärrad. Efter detta brukar det inte behövas luftas mer, men det känner man i pedalen i så fall. Jag har gjort så i många år, funkar bra när man inte har någon hjälp att lufta. Det går åt mindre än en liter bromsvätska i detta fall
av Robinaandersson
#1275578
@NilsO, @lennarte, @Truckdoktor,
Var och besiktade idag och det gick igenom så det är ju som ingenting allvarligt kopplingen tar bra men kanske inte så bra den borde. och bromsen måste ner en bit innan den tar. Så fortfarande inte lika bra som innan varken koppling eller bromsarna. Så ska väll ändå testa lufta om hela systemet från rätt ordning.
av MickeM
#1275674
Ofta får man lufta igen, efter en liten provtur.

Tänk på, att om du fyller koppen till max, och har slitna bromsbelägg, kan du spränga koppen när du klämmer in bromskolvarma för beläggbyte.
Bara ett tips.

Har man rostkanter på bromsskivorna och tar loss beläggen (främst vid byte) kan pedalen bli svampig i början trots att ingen luft finns.
Ett välkänt fenomen som försvinner när det sliter in sig.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!