Sida 1 av 2
740-87 (B230F) fel på insprutningen
Postat: sön 14 okt 2018, 16:35
av andhil01
Jag har en 740 -87 (B230F) som inte startar.
Efter lite felsökning byttes styrenheten till insprutningen och bilen funkade igen.
Men snart började motorn gå ojämnt och fett, efter att ha provat en luftmassemätare från en annan bil (samma Bosch art.nr) så gick den mycket bättre.
Bytte då LLM.
Dock gick motorn väldigt ryckigt med denna, för att till slut dö helt.
Sedan startar den inte alls.
Efter en del felsökning provade jag med en annan styrenhet (samma art.nr) och motorn gick igen.
Kort därefter upprepas problemen...börjar gå dåligt/ryckigt och sedan dö.
Det verkar som ännu en styrenhet har gett upp!
Inte sannolikt att tre styrenheter (förvisso begagnade) går sönder på kort tid, så troligen finns ett ursprungligt fel som knäcker boxarna...men vad?
Säkringarna är hela, pumparna fungerar , relät funkar.
Är det någon som känner igen problematiken?
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen
Postat: fre 19 okt 2018, 07:53
av lennarte
Är det exakt rätt box till just din motor? Inte bara samma box som satt innan. Kolla att köra utan lambdasond när du bytt box nästa gång. Kanske kan vara någon "kortis" i den?
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen
Postat: fre 19 okt 2018, 08:12
av vjohnj
Har du öppnat nån av de trasiga boxarna för se var som kan ha brunnit?
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen
Postat: fre 19 okt 2018, 10:31
av erikn
Kolla att det är rätt spridare. Kan ju vara någon som bytt till fel sort någon gång. Är det lågohmiga spridare så måste man ha motstånd i serie.
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen
Postat: fre 19 okt 2018, 13:41
av andhil01
Tack för era svar!
Ja, jag har rätt Bosch-art.nr. på boxen. (-554)
Lamdasonden är ny, men kan ju prova att koppla bort den. (bra tips!)
Japp, har öppnat alla boxar. Syns/luktar inte bränt konstigt nog.
Ser inte heller några misstänkta lödningar...
Har provat boxarna i en annan (frisk) bil med samma motor/box för att konstatera att de är trasiga.
Spridare är aldrig bytta enl. tidigare ägare som jag känner. (samma ägare från ny 1987-2018!)
Har sökt efter alla tänkbara felkällor och det enda jag funnit är att fördelarlocket/rotor var mkt slitna samt tempgivaren till insprutningen verkar död. (som troligen är förklaringen till att motorn gick fett, när den väl gick)
Kolen i generatorn sjunger på sista versen.
Inget av detta borde dock döda boxen.
Ska byta dessa komponenter i helgen och prova med en ny(beg.) box.
Har också letat efter skadade kablar, dålig jord etc. utan att finna något misstänkt.
Forts. följer...
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen
Postat: fre 19 okt 2018, 14:56
av vjohnj
brukar finnas fastlödd säkring på kretskort, kolla den.
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen
Postat: fre 19 okt 2018, 15:54
av lennarte
Om boxen får (vad den tycker) orimlig information så stänger den av yttre information och fungerar enligt ett förprogrammerat "program". Så är det på LH 2.4 insprutningssystem, men du har generationen före (LH2.2) och den har inte den funktionen. Tänk då att tempgivaren "ballat ur" och "ger" ett orimligt värde. Då tror ju boxen på det och levererar bränsle efter den informationen. Så kolla vad givare du har (tänk på att 2.2 har blå tempgivare, 2,4 ar svart) så kanske du hittar något "avvikande". Det är inte ovanligt med fel tempgivare, och det måste vara rätt givare till rätt generation. Kommer inte ihåg, men det går att "skifta" LMM också med samma resultat, motorn går, men går skit. Det finns (i princip) 3 st olika LMM till dessa motorer (räknar inte turbo) och dom slutar på (Bosch nummer) 007, 010, 016. 010 kan du glömma, den har jag på min 16V motor med LH2.4 (B234F) och i ordningens skull borde du ha 007 (den kom först). Som lite onödigt vetande, "min" motor kom mitt i årsmodell -88 (april 1988) medans övriga B230F kom med LH2.4 som -89 års modell i september -88 (heter då -88B). Rörigt? Javisst, det är ju Sverige......
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen (LÖST!)
Postat: mån 22 okt 2018, 19:19
av andhil01
Mysteriet kanske löst!
Efter en hel del nystande och letande hittade jag felet!
En kabelsko som krupit ur hållaren på baksidan av säkring/relä-hållaren.
Kabelskon gick till bränslerelät...
När reläet trycktes ner i hållaren åkte kabelskon ner/ur hållaren.
Den låg troligen och glappade med viss kontakt.
På så vis funkade bilen ett tag.
Antagligen gillade ECU:n (styrboxen) inte alls glappkontakten och gav upp efter ett tag.
(har läst någonstans att utgångarna på ECU:n är känsliga och kan ta skada av felaktigt elektriskt motstånd)
På köpet hittade jag en trasig tempgivare som säkert var anledningen till bilens bränsletörst... (fet blandning).
Tack till alla som svarat!
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen (LÖST!)
Postat: mån 22 okt 2018, 19:31
av sicnarf
Intressant. Hur kom du på lösningen? Att du letade efter felet där liksom?
Re: 740-87 (B230F) äter styrenheter för insprutningen (LÖST!)
Postat: tis 23 okt 2018, 17:38
av lennarte
Det är ju 2 kablar som sitter i samma kabelsko och kablarna blir ganska styva med åren så är man där och "vänder och vrider" så kan dom lätt hoppa ur. Har dom dessutom blivit varma (överbelastning, för stark säkring, utsliten pump, kortis i Lambdan) så släpper "spänningen" i kabelskon. Ibland kan man "klämma" kabelskon, men ibland måste man byta. Den andra kabeln i samma kabelsko går till Lambdasonden. I alla fall på LH2.4, tror att detta är samma även på dom äldre. Jag tror att där finns lediga stift vid säkringen så du kan ge dom varsin plats. "Huvudstiftet" har nummer 1, men 2, 3 och 4 är samma säkring inom samma område
20160715_142358.jpg (318.34 KiB) Visad 2167 gånger
Detta är från min 745-a, när jag bytte säkringshållaren. Det hade varit lite väl varmt vid säkring 16. Det var dålig kontakt i själva säkringen + hög belastning (halvtaskig fläktmotor)