Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andhil01
#1274683
Jag har en 740 -87 (B230F) som inte startar.
Efter lite felsökning byttes styrenheten till insprutningen och bilen funkade igen.

Men snart började motorn gå ojämnt och fett, efter att ha provat en luftmassemätare från en annan bil (samma Bosch art.nr) så gick den mycket bättre.

Bytte då LLM.
Dock gick motorn väldigt ryckigt med denna, för att till slut dö helt.
Sedan startar den inte alls.

Efter en del felsökning provade jag med en annan styrenhet (samma art.nr) och motorn gick igen.

Kort därefter upprepas problemen...börjar gå dåligt/ryckigt och sedan dö.
Det verkar som ännu en styrenhet har gett upp!

Inte sannolikt att tre styrenheter (förvisso begagnade) går sönder på kort tid, så troligen finns ett ursprungligt fel som knäcker boxarna...men vad?

Säkringarna är hela, pumparna fungerar , relät funkar.
Är det någon som känner igen problematiken?
Senast redigerad av 2 andhil01, redigerad totalt 0 gång.
#1275480
Är det exakt rätt box till just din motor? Inte bara samma box som satt innan. Kolla att köra utan lambdasond när du bytt box nästa gång. Kanske kan vara någon "kortis" i den?
#1275516
Kolla att det är rätt spridare. Kan ju vara någon som bytt till fel sort någon gång. Är det lågohmiga spridare så måste man ha motstånd i serie.
#1275547
Tack för era svar!

Ja, jag har rätt Bosch-art.nr. på boxen. (-554)
Lamdasonden är ny, men kan ju prova att koppla bort den. (bra tips!)

Japp, har öppnat alla boxar. Syns/luktar inte bränt konstigt nog.
Ser inte heller några misstänkta lödningar...
Har provat boxarna i en annan (frisk) bil med samma motor/box för att konstatera att de är trasiga.

Spridare är aldrig bytta enl. tidigare ägare som jag känner. (samma ägare från ny 1987-2018!)

Har sökt efter alla tänkbara felkällor och det enda jag funnit är att fördelarlocket/rotor var mkt slitna samt tempgivaren till insprutningen verkar död. (som troligen är förklaringen till att motorn gick fett, när den väl gick)
Kolen i generatorn sjunger på sista versen.
Inget av detta borde dock döda boxen.

Ska byta dessa komponenter i helgen och prova med en ny(beg.) box.

Har också letat efter skadade kablar, dålig jord etc. utan att finna något misstänkt.

Forts. följer...
#1275562
Om boxen får (vad den tycker) orimlig information så stänger den av yttre information och fungerar enligt ett förprogrammerat "program". Så är det på LH 2.4 insprutningssystem, men du har generationen före (LH2.2) och den har inte den funktionen. Tänk då att tempgivaren "ballat ur" och "ger" ett orimligt värde. Då tror ju boxen på det och levererar bränsle efter den informationen. Så kolla vad givare du har (tänk på att 2.2 har blå tempgivare, 2,4 ar svart) så kanske du hittar något "avvikande". Det är inte ovanligt med fel tempgivare, och det måste vara rätt givare till rätt generation. Kommer inte ihåg, men det går att "skifta" LMM också med samma resultat, motorn går, men går skit. Det finns (i princip) 3 st olika LMM till dessa motorer (räknar inte turbo) och dom slutar på (Bosch nummer) 007, 010, 016. 010 kan du glömma, den har jag på min 16V motor med LH2.4 (B234F) och i ordningens skull borde du ha 007 (den kom först). Som lite onödigt vetande, "min" motor kom mitt i årsmodell -88 (april 1988) medans övriga B230F kom med LH2.4 som -89 års modell i september -88 (heter då -88B). Rörigt? Javisst, det är ju Sverige......
#1276184
Mysteriet kanske löst!
Efter en hel del nystande och letande hittade jag felet!
En kabelsko som krupit ur hållaren på baksidan av säkring/relä-hållaren.

Kabelskon gick till bränslerelät...
När reläet trycktes ner i hållaren åkte kabelskon ner/ur hållaren.
Den låg troligen och glappade med viss kontakt.
På så vis funkade bilen ett tag.
Antagligen gillade ECU:n (styrboxen) inte alls glappkontakten och gav upp efter ett tag.
(har läst någonstans att utgångarna på ECU:n är känsliga och kan ta skada av felaktigt elektriskt motstånd)

På köpet hittade jag en trasig tempgivare som säkert var anledningen till bilens bränsletörst... (fet blandning).

Tack till alla som svarat!
Senast redigerad av 1 andhil01, redigerad totalt 0 gånger.
#1276360
Det är ju 2 kablar som sitter i samma kabelsko och kablarna blir ganska styva med åren så är man där och "vänder och vrider" så kan dom lätt hoppa ur. Har dom dessutom blivit varma (överbelastning, för stark säkring, utsliten pump, kortis i Lambdan) så släpper "spänningen" i kabelskon. Ibland kan man "klämma" kabelskon, men ibland måste man byta. Den andra kabeln i samma kabelsko går till Lambdasonden. I alla fall på LH2.4, tror att detta är samma även på dom äldre. Jag tror att där finns lediga stift vid säkringen så du kan ge dom varsin plats. "Huvudstiftet" har nummer 1, men 2, 3 och 4 är samma säkring inom samma område
20160715_142358.jpg
20160715_142358.jpg (318.34 KiB) Visad 1549 gånger
Detta är från min 745-a, när jag bytte säkringshållaren. Det hade varit lite väl varmt vid säkring 16. Det var dålig kontakt i själva säkringen + hög belastning (halvtaskig fläktmotor)
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]