Sida 1 av 1

745 -90

Postat: lör 13 okt 2018, 18:47
av Annsve
Hej! Min 745:a började gå riktigt dåligt. Nästan omöjlig att starta Misständer och bluddrar. Först och andra cylinder som verkar gå ojämnt. 12 kg komp på bägge. Bytt tändstift. Bytt tändlägesgivare, insprutare, luftmassemästare, kollat kamremsläget. Om den startar går den lite renare om man tar av tändkabeln till ettans cylinder. Verkar som den "tänder emot". Kollat fördelarlock. Vad finns kvar att kolla??? Felet kom helt plötsligt på tomgång. :-(

Re: 745 -90

Postat: lör 13 okt 2018, 19:21
av sicnarf
Kan vara massa saker. Kollat felkoder? Läs informationstråden hur man gör. Kollar efter om någon vakumslang som lossnat? Kan vara katalysatorn som är täppt. Knacka på den och se om det låter tomt.

Re: 745 -90

Postat: lör 13 okt 2018, 19:44
av Annsve
Kollar katalysatorn när det ljusnar. Ska också kolla felkoderna. Tack för tipset.

Re: 745 -90

Postat: lör 13 okt 2018, 22:27
av hejpådig7777Volvo
Undrar om tänddelarna du köpte var Biltemas? Då kan de vara dåliga redan från början fast de är nya. Luftmassemätare som inte är av orginalmodellen Bosch brukar vara dålig kvalitet och gå sönder väldigt fort. Mvh Tobias

Re: 745 -90

Postat: sön 14 okt 2018, 08:47
av lennarte
Har du fått tändkablarna på rätt plats? Plocka av fördelarlocket och kolla med multimeter att det verkligen är kontakt från mässing en på insidan till änden på tändkabeln, även när du böjer på den. Och kolla så dom sitter rätt, det står på vissa lock vilken cylinder kabeln ska gå till
Det finns 3 olika LMM till 740 och det går inte att ta en annan modell

Re: 745 -90

Postat: sön 14 okt 2018, 11:02
av Annsve
Har kollat felkoderna och på bränslesidan får jag 121 och tändsidan 224, 214, 144 . Kan det vara styrboxen? Flera signaler från givare som saknas. Eller kabelbrott eller häger flera givare i "serie"?