Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Annsve
#1274565
Hej! Min 745:a började gå riktigt dåligt. Nästan omöjlig att starta Misständer och bluddrar. Först och andra cylinder som verkar gå ojämnt. 12 kg komp på bägge. Bytt tändstift. Bytt tändlägesgivare, insprutare, luftmassemästare, kollat kamremsläget. Om den startar går den lite renare om man tar av tändkabeln till ettans cylinder. Verkar som den "tänder emot". Kollat fördelarlock. Vad finns kvar att kolla??? Felet kom helt plötsligt på tomgång. :-(
av sicnarf
#1274575
Kan vara massa saker. Kollat felkoder? Läs informationstråden hur man gör. Kollar efter om någon vakumslang som lossnat? Kan vara katalysatorn som är täppt. Knacka på den och se om det låter tomt.
av Annsve
#1274578
Kollar katalysatorn när det ljusnar. Ska också kolla felkoderna. Tack för tipset.
av hejpådig7777Volvo
#1274602
Undrar om tänddelarna du köpte var Biltemas? Då kan de vara dåliga redan från början fast de är nya. Luftmassemätare som inte är av orginalmodellen Bosch brukar vara dålig kvalitet och gå sönder väldigt fort. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1274621
Har du fått tändkablarna på rätt plats? Plocka av fördelarlocket och kolla med multimeter att det verkligen är kontakt från mässing en på insidan till änden på tändkabeln, även när du böjer på den. Och kolla så dom sitter rätt, det står på vissa lock vilken cylinder kabeln ska gå till
Det finns 3 olika LMM till 740 och det går inte att ta en annan modell
av Annsve
#1274638
Har kollat felkoderna och på bränslesidan får jag 121 och tändsidan 224, 214, 144 . Kan det vara styrboxen? Flera signaler från givare som saknas. Eller kabelbrott eller häger flera givare i "serie"?
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]