Sida 1 av 1
Kupefläktsmotor
Postat: lör 13 okt 2018, 15:32
av the_dolph
Hej! Har börjat låta från kupefläkten. Tippar på kupefläktsmotorn då ljudet ändras i hastighet beroende på vilken hastighet jag ställer vredet på. Är det dags att byta snart?
Min bil har inte ac.
Visst sitter själva motorn framför passagerarplatsen fram, under handskfacket?
Har sökt på nätet men hittar ex bara fläktmotorer till bilar som har ac.
Lite off topic, bytte luftfilter idag. Det var bland det skitigaste jag har sett. Kan inte ha varit mycket luft som passerade till turbon där inte. :)
Mvh lars
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: Kupefläktsmotor
Postat: lör 13 okt 2018, 15:57
av White
Jepp, den sitter där!
Det brukar gå att smörja upp den så funkar det bra igen.
Re: Kupefläktsmotor
Postat: lör 13 okt 2018, 16:15
av the_dolph
White skrev:Jepp, den sitter där!
Det brukar gå att smörja upp den så funkar det bra igen.
Tips på vad jag kan smörja med? Och vart jag smörjer?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: Kupefläktsmotor
Postat: lör 13 okt 2018, 18:07
av White
Jag har smort mina med vanlig WD40 och det har hållt sig lugnt i många år nu.
När du fått loss fläkten ser du var du ska smörja. Det är axelns lagring i huset.
Re: Kupefläktsmotor
Postat: lör 13 okt 2018, 19:05
av lennarte
Motorn (själva elmotorn som driver fläkten) är egentligen inte demonterbar. Det är meningen att du ska köpa en ny när det "strular". Det går att plocka isär men det är inte alltid så lätt (finns olika fabrikat). Det som kan hända (inte ovanligt) är att bussningen på gaveln där fläkthjulet sitter fastnar på axeln, där hjälper ingenting annat än att kasta eller ta isär. Bussningarna ligger i en typ av filt som en gång i tiden var oljeindränkt, men som med åren blivit "kruttorrr" (dränk filten i motorolja). Det brukar vara ganska lätt att lossa bussning en från axeln och smörjer man filten ordentligt så funkar det igen.
Fläktmotorn är "skitenkel" att skruva bort (till skillnad mot 140 och 240),, men det är plast som skruvarna sitter i så grövre skruvar kan behövas (lbland) om det är skruvat många gånger. Likaså jordkabel till fläktmotorn, förläng den gärna till ordentlig jord.
Jag har haft isär min 3 ggr (c:a 46000 mil), så sist fick jag svetsa ihop den (flikarna man böjer gick av) så nästa gång får jag leta upp en annan