Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1274225
Hej!

Har små renoverat min b230fk.
Det som är gjort:
-Nya packningar
-Nya kolvringar
- nya ram/vevlager

Det jag fixat med bilen i trimväg är:
-bytt chip (bsr)
- ökat laddtryck till 0,8 bar
- 2,5 tums avgassystem
- små portad 530 topp med a- kam

Bilen går kanonbra och är riktigt trevlig att köra.

Har funderat på att skaffa en cathtank till vevhusventilationen, funderar på att köra med öppen vevhusventilaton, har hört en del om det vad är bra/ dåligt??
Vet att den inte går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, men när jag besiktar kommer jag montera allt som det var orginal (alltså slutet system).

Har tänkt mig att köra med b20 oljelock och dra en slag från det till catchcanen.
Sen en slag från orginal vevhusbruken till min catchcan. Och till sist ett litet ”sportluftfilter” på catchcanen. Skulle denna installation funka? Hur skulle ni gjort?


Tack på förväg :-D
#1274440
Såvida inte motorn är väldigt otät eller du har planer på att varva runt 10.000 så lär du inte behöva dra 2 ledningar från motorn till en catch. Men det skadar väl inte heller. Det man däremot lär tänka på är vart man monterar tanken. Man lär komma åt att kunna tömma den på ett vettigt sätt. Och så lär man ju vara beredd på att om man kör med ett filter direkt på tanken att det kan komma ut en del oljedimma. Så man bör vara lite försiktig med vart i motorrummet man sätter tanken så den inte hamnar i närheten av något varmt. En till sak med att köra med filter istället för en ledning in under bilen är ju såklart stanken. Dimman som kan komma ur catchen luktar inte geléhallon direkt. Och så gäller det ju att man köper en vettig tank såklart, inte bara en tom med några anslutningar i toppen. För sitter det inget invändigt som renar så gör tanken ingenting vettigt.
#1274448
Okej men en en slag från oljelocket, och en slang från orginal vevhusburk till catchcanen borde alltså funka?

Finns det någon ”lösning” på var man kan ha catchcanen för att förminska risken att oljedimman kommer på olämpliga ställen.
Samt en lösning för att förminska att stanken sprids?

Om man skulle ha catchcanen i motorutrymmet skulle man kunna dra en lång slang mellan catchcanen och filtret så att filtret hamnar någon annan stans där man hällre vill ha ut oljedimman än i motorrummet?
#1274465
Vet att det borde funka men vill inte ha in oljedimman in i systemet, som sker i ett slutet system.
Det är mestadels därför jag skulle vilja ha ett öppet system

I framtiden kan det hända att bilen får lite mer i trimväg, så då skulle det vara skönt att inte behöva oroa sig att vevhustryvket börjar andra vägar än att gå genom vevhusventilationen
#1274475
Okej så det bästa om man ska köra öppen vevhusventilation är att byta bort vevhusburken mot en adapter.

Men på adaptern fanns det ju 2 slangkopplingar, jag behöver väll bara ha 1 slangkoppling från adaptern som jag kopplar till catchcanen?
Eller är jag ute och cyklar?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]