- mån 08 okt 2018, 22:06
#1273667
Hej gott folk!
Införskaffade mig för runt en vecka sedan en Volvo 945 årsmodell 1996 med B230FK att ha som bruksbil. Välskött av tidigare ägare som var en gubbe som haft den sen -03 och trots 44000 mil är den mycket trevlig att köra och även nybesiktad. Gjorde en storservice där jag bytte olja, filter, luftfilter, tändkablar, tändstift, fördelarlock och fördelararm, installerade även en laddtrycksmätare då gubben bytt tryckklocka till FTT så ville ha koll på att turbon laddar 0.6 - 0.65 bar som den ska och det gör den, dricker 1.1L/mil med min körstil som jag förstått är helt normalt när man har högerfot av det tyngre slaget. Inge ventiltick eller lagerknack och pigg och rolig att köra, gått bra sen jag köpte den. Förutom FTT tryckklockan är troligen bilen helt original utom bytta slitdelar genom åren.
Nu har det blivit runt 0 grader ute där jag bor och startade bilen idag, startade fint så fick den gå i 30 sekunder på tomgång medan jag koppar in mobilen i stereon. Sen backar jag nån meter och får motorstopp, troligen mitt eget fel då jag inte riktigt vant mig vid kopplingen ännu. Men sen när jag ska starta den igen så gnuggar den bara, gnuggar väl i 5-6 sekunder åt gången typ 3 gånger, stänger även av och på tändningen några gånger för att få igång bränslepumpen om det skulle vara soppan som va problemet men den startar inte. Öppna huven och gav motorn snabb överblick medan tändningen var igång och dubbelkolla allt jag bytte tidigare och allt såg bra ut. Sen satte jag mig och prova starta igen och den gick igång och gick fint efter det, körde problemfritt 5 mil idag.
Min fråga är då om detta är normalt för dessa bilar?
Körde 240 med förgasare och manuell choke i 3 år innan jag skaffade denna bil så är inte van vid hur insprutning beter sig riktigt eller hur man ska säga.
Eller kan det vara tecken på att nånting är på väg att sig om den beter sig såhär redan vid 0 grader?
Min 240 är förvisso inte intuitiv att starta när det är kallt men förstår man sig på hur så får man igång den i -30 kallstart utan större problem.
Vet inte om jag oroar mig för mycket men vill inte att min bruksbil dör mitt efter en karg norrländsk landsväg mitt i vintern som kommer så vill vara framför mina problem
Tack för förhand!
Införskaffade mig för runt en vecka sedan en Volvo 945 årsmodell 1996 med B230FK att ha som bruksbil. Välskött av tidigare ägare som var en gubbe som haft den sen -03 och trots 44000 mil är den mycket trevlig att köra och även nybesiktad. Gjorde en storservice där jag bytte olja, filter, luftfilter, tändkablar, tändstift, fördelarlock och fördelararm, installerade även en laddtrycksmätare då gubben bytt tryckklocka till FTT så ville ha koll på att turbon laddar 0.6 - 0.65 bar som den ska och det gör den, dricker 1.1L/mil med min körstil som jag förstått är helt normalt när man har högerfot av det tyngre slaget. Inge ventiltick eller lagerknack och pigg och rolig att köra, gått bra sen jag köpte den. Förutom FTT tryckklockan är troligen bilen helt original utom bytta slitdelar genom åren.
Nu har det blivit runt 0 grader ute där jag bor och startade bilen idag, startade fint så fick den gå i 30 sekunder på tomgång medan jag koppar in mobilen i stereon. Sen backar jag nån meter och får motorstopp, troligen mitt eget fel då jag inte riktigt vant mig vid kopplingen ännu. Men sen när jag ska starta den igen så gnuggar den bara, gnuggar väl i 5-6 sekunder åt gången typ 3 gånger, stänger även av och på tändningen några gånger för att få igång bränslepumpen om det skulle vara soppan som va problemet men den startar inte. Öppna huven och gav motorn snabb överblick medan tändningen var igång och dubbelkolla allt jag bytte tidigare och allt såg bra ut. Sen satte jag mig och prova starta igen och den gick igång och gick fint efter det, körde problemfritt 5 mil idag.
Min fråga är då om detta är normalt för dessa bilar?
Körde 240 med förgasare och manuell choke i 3 år innan jag skaffade denna bil så är inte van vid hur insprutning beter sig riktigt eller hur man ska säga.
Eller kan det vara tecken på att nånting är på väg att sig om den beter sig såhär redan vid 0 grader?
Min 240 är förvisso inte intuitiv att starta när det är kallt men förstår man sig på hur så får man igång den i -30 kallstart utan större problem.
Vet inte om jag oroar mig för mycket men vill inte att min bruksbil dör mitt efter en karg norrländsk landsväg mitt i vintern som kommer så vill vara framför mina problem
Tack för förhand!