Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740sugmotor
#1273247
Har byggt bil ljud i min bil(måste ju kompensera de låga hästkrafterna på nått sätt). Jag har orginal generatorn och skulle nog behöva en större. Så vilka passar i monterings hålen. Läste en gammal tråd på garaget (tror jag)där någon fått dit en 100A från biltema som skulle vara till en 940.
Har haft goda erfarenheter av biltemas modernare, pirat men bosch som tillverkare.
Vad är orginal på?
av Rådlös
#1273335
Eftersom det finns flera generatorer som benämns "Universal" så måste det ju vara lite av standardfäste på många bilmodeller. Alltså att samma generator passar i flera.

Här är ett bildexempel:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029659

Om det motsvarar original eller inte kan inte jag säga men texten säger Volvo 940.
Den har ett remhjul för en multirem. Behöver man en generator för kilrem går det högst troligt att byta ut?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1273360
I takt med att bilarna fick insprutning och mer elektrisk utrustning ökades ju effekten på generatorn. De sista årsmodellerna an 740 är ju mycket lika 940. På min 940 - 93 sitter en Denso 120 A.
av Dieselvolvo
#1274251
frasse4 skrev:I takt med att bilarna fick insprutning och mer elektrisk utrustning ökades ju effekten på generatorn. De sista årsmodellerna an 740 är ju mycket lika 940. På min 940 - 93 sitter en Denso 120 A.
Det stämmer bra det, och det är därför som nya regulatorer (enligt generator-reparatörer) ger en högre spänning......men på en gammal traktor som i mitt fall, där ja ska byta generator, så är det inte lika önskvärt.....koka batterierna kan man ju göra ändå! Och original bosch-regulator som ger "original"-spänning, kan kosta uppåt 1500 såg ja....helt sanslöst tycker ja!
av Rådlös
#1274582
Försök leta upp regulatorn på någon utländsk site, E-bay eller annat. Du skrev väl något om Audi som ursprung? Börja med tyska E-bay. Och du vet väl hur Boschnummer fungerar? Först kommer en nolla. Sedan mellanslag och tre siffror. Därefter mellanslag igen och tre siffror. Och på nytt, mellanslag och tre siffror. Alltså 0 XXX XXX XXX. Ibland kan det finnas tillägg, men skriv dom som dom är. Om man skriver så här då hittar t.o.m Google direkt och vet att det är ett Bosch-nummer. Utan mellanslag kan det tolkas som ett telefonnummer eller vad som helst? Det försvårar bara sökningen.
av Dieselvolvo
#1274615
Rådlös skrev:Försök leta upp regulatorn på någon utländsk site, E-bay eller annat. Du skrev väl något om Audi som ursprung? Börja med tyska E-bay. Och du vet väl hur Boschnummer fungerar? Först kommer en nolla. Sedan mellanslag och tre siffror. Därefter mellanslag igen och tre siffror. Och på nytt, mellanslag och tre siffror. Alltså 0 XXX XXX XXX. Ibland kan det finnas tillägg, men skriv dom som dom är. Om man skriver så här då hittar t.o.m Google direkt och vet att det är ett Bosch-nummer. Utan mellanslag kan det tolkas som ett telefonnummer eller vad som helst? Det försvårar bara sökningen.
Tack för ditt svar Rådlös! :)Jajjemän...numret kan jag numera utantill, då jag har hållit på och söka delar 0 120 469 501 (tillägg 502) Dock för dyr för att lägga pengar på, då B+ låg emot ena regulatorskruven och gnagde hål så det till slut slog eld i höljet på B+ och gamla regulatorn lätt smält i ena änden. Köpte regulator på Biltema, visserligen -09 på slutet istället för -05 som det troligen skulle vara....i tron om att den skulle hålla bättre (vilket jag har fått till mig att jag borde köpt den "klenare" varianten). V vandrar på tomgång utan belastning upp på runt 15v och allmänt orolig spänning i övrigt. Stoppade i gamla regulatorn igen, och det verkar som att den fungerar fortfarande. Dock har troligtvis minst 1 diod gått sönder utav behandlingen med kortis, och det kostar minst 2000 att byta alla vitala delar = inte aktuellt, även om det enligt flera kunniga är en bra och lämplig generator. Så där har du historien, men tack ändå :)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...