Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
Rådlös skrev:Står det i Watt? Då är det bara att räkna: I=P/U.
I är strömmen, Ampere.
P är effekten. Watt
U är spänningen, Volt
Tack för svar! Står ingenting....inte ens på regulatorn, därav frågan! Enligt uppgift skulle den vara på 80A......men kan ju lika gärna vara en 55A, om det inte står något på dessa pirat-prylar
av Rådlös
Ibland säger längden lite om effekten. En kort generator = liten effekt. En längre generator = högre effekt. Mät längden och jämför med några kända generatorer. Det ger i alla fall en fingervisning.
av Rådlös
Ibland säger längden lite om effekten. En kort generator = liten effekt. En längre generator = högre effekt. Mät längden och jämför med några kända generatorer. Det ger i alla fall en fingervisning.

En annan räkneformel säger: I= U/R. Men då börjar det svåra. Växelströmsgeneratorer är alltid trefasgeneratorer och skall du då mäta upp R, motståndet i lindningen blir det lite komplicerat eftersom det är tre lindningar. Jag har inte svaret så här rätt upp och ner. Någon annan mer van elektriker kanske kan hjälpa dig?
av Dieselvolvo
Rådlös skrev:Ibland säger längden lite om effekten. En kort generator = liten effekt. En längre generator = högre effekt. Mät längden och jämför med några kända generatorer. Det ger i alla fall en fingervisning.

En annan räkneformel säger: I= U/R. Men då börjar det svåra. Växelströmsgeneratorer är alltid trefasgeneratorer och skall du då mäta upp R, motståndet i lindningen blir det lite komplicerat eftersom det är tre lindningar. Jag har inte svaret så här rätt upp och ner. Någon annan mer van elektriker kanske kan hjälpa dig?
Så det har inte med Diametern att göra då? Huset är väl original av modell "N1" och den N1 från en Audi jag har att jämföra med, är något större nämligen....dock inte mätt exakt.
Tack ändå du....ja tänkte bara om man på något enkelt sätt kunde se skillnad genom att skruva isär t.ex......har hört att pirat ger ca 80% av vad som står på, och är det då en på 55A, så är det ju bättre att isåfall hitta en äkta Bosch....oavsett A på den. Men det ger sig väl om denna laddar efter behov :)
av Rådlös
Dom flesta, det finns undantag, växelströmsgeneratorer är tämligen lika i diametrar. Något lite kan det säkert skilja, speciellt dom moderna med rundade gavlar. Men dom flesta från "gårdagens bilar" med raka gavlar är påfallande lika.

Om man är det minsta fundersam över om det är äkta siffror eller "skrytsiffror" så får man ju ett exakt svar om man mäter och räknar med formeln: I = U/R. Det är "rena naturlagar". Det går inte att fuska med det. Sedan kan man naturligtvis komma med påstående om toppvärde och medelvärde i en sinuskurva. Men det är ju i så fall samma för alla andra generatorer också oavsett om det är ett välkänt fabrikat eller en billig piratkopia.

Det finns ett uttryck: Att mäta är att veta! Det gäller till 100% i detta fallet.
Vill du kanske lära lite mer om ellära så finns det ju mycket bra böcker på Kjell & Co. Hur funkar det? Dom är skrivna för dom som inte hängde med riktigt på skolans fysiklektioner eller var någon annan stans just då. Det ser ut som böcker som kostar flera hundra kronor, men dom kostar bara 50 kronor.

Och jag beklagar att jag inte har fullt kläm på detta med trefasberäkningar nu och här, men det finns andra här på forumet som kan detta "med ena handen uppbunden på ryggen och förbundna ögon". Träd fram, ni som vet och förklara detta!
av Dieselvolvo
Tack för det långa svaret. :) Då är det bara till att mäta!
Ett annan "bekymmer" som jag ser det, är att det oftast med både originalprylar och pirat, är att använder man pirat/noname-regulator så blir spänningen väldigt hög på låga varv och utan belastning (skall ha generatorn på en traktor) så en annan fråga som har dykt upp är: Går det att få tag på en bosch-regulator som inte ger lika hög spänning, att skruva dit? Alt. pirat-regulator som håller en max 14,3v ungefär?
Användarvisningsbild
av frasse4
Nu var det ganska många år sedan, men när jag köpte en Biltema-generator fick jag med ett "bromspapper" på just min generator. Den visade i provbänk med en graf vad generatorn gav vid olika motorvarv. Minns inte vilken styrka jag köpte, men den levererade faktiskt mer än den lovade. Synd att jag inte sparade pappret för det hade gett en bra fingervisning på vilken effekt man får ur generatorn vid olika varv.
av Dieselvolvo
frasse4 skrev:Nu var det ganska många år sedan, men när jag köpte en Biltema-generator fick jag med ett "bromspapper" på just min generator. Den visade i provbänk med en graf vad generatorn gav vid olika motorvarv. Minns inte vilken styrka jag köpte, men den levererade faktiskt mer än den lovade. Synd att jag inte sparade pappret för det hade gett en bra fingervisning på vilken effekt man får ur generatorn vid olika varv.
Tack för svar frasse! Har hört om detta papper tidigare också.....hade varit riktigt kul att få se ett sådant papper! Kanske någon annan som här som har? :)

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]