- fre 05 okt 2018, 17:39
Är det någon här som vet om/hur man kan se på en Biltema?-generator vad den kan ge i A?
Moderator: Moderatorer
Rådlös skrev:Står det i Watt? Då är det bara att räkna: I=P/U.Tack för svar! Står ingenting....inte ens på regulatorn, därav frågan! Enligt uppgift skulle den vara på 80A......men kan ju lika gärna vara en 55A, om det inte står något på dessa pirat-prylar
I är strömmen, Ampere.
P är effekten. Watt
U är spänningen, Volt
Rådlös skrev:Ibland säger längden lite om effekten. En kort generator = liten effekt. En längre generator = högre effekt. Mät längden och jämför med några kända generatorer. Det ger i alla fall en fingervisning.Så det har inte med Diametern att göra då? Huset är väl original av modell "N1" och den N1 från en Audi jag har att jämföra med, är något större nämligen....dock inte mätt exakt.
En annan räkneformel säger: I= U/R. Men då börjar det svåra. Växelströmsgeneratorer är alltid trefasgeneratorer och skall du då mäta upp R, motståndet i lindningen blir det lite komplicerat eftersom det är tre lindningar. Jag har inte svaret så här rätt upp och ner. Någon annan mer van elektriker kanske kan hjälpa dig?
frasse4 skrev:Nu var det ganska många år sedan, men när jag köpte en Biltema-generator fick jag med ett "bromspapper" på just min generator. Den visade i provbänk med en graf vad generatorn gav vid olika motorvarv. Minns inte vilken styrka jag köpte, men den levererade faktiskt mer än den lovade. Synd att jag inte sparade pappret för det hade gett en bra fingervisning på vilken effekt man får ur generatorn vid olika varv.Tack för svar frasse! Har hört om detta papper tidigare också.....hade varit riktigt kul att få se ett sådant papper! Kanske någon annan som här som har? :)
Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]