Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1272562
Hej!
Jag har en 940 SE -93 där passagerarsidan ej varnar för obältad.
Jag skulle gärna vilja ha det blinkade och låtande om min passagerare ej använder bältet.

Det finns en kabel från bälteskopplingen som går ner under sätet. Jag följer den kabeln ut mot högersidan av bilen och hittar kontakten ner under mattan precis framför höger stolsskena.
Men kontakten är alltså inte inkopplad i någonting. Och inte hittar jag heller någon kabel med kontakt där i närheten att koppla i detta i.

Gjordes denhär bilen utan bältesvarnare för passagerare?
Hur som helst; är det möjligt att få funktion i bältevarnare på passagerarsidan i mitt fall och hur stort ingrepp är detta projekt?

Mvh Sebastian Abelsson
#1272599
Prova med en Ohmmeter. Mät först kontakten som den är. Sätt dig sedan i stolen och gör om mätningen. Som nummer tre, sätt på dig bältet och mät. Du skall ha ledande kontakt i "nummer 2".
Högst troligt har du en motsvarande kontakt isolerad eller undangömd någonstans i närheten av den aktuella. Ett kopplingsschema torde ge klart besked.
#1272699
För att lampan inte ska blinka när passagerarstolen är tom krävs det ju en brytare som känner av om någon sitter i passagerarsätet. Men jag tror inte den funktionen finns i sätet på 940, den finns åtminstone inte med i något kopplingsschema jag har sett.

(Att bälteslåset har en brytare även på högersidan TROR jag har att göra med att bilen fanns både höger- och vänsterstyrd. Men det är en gissning.)

Om du vill koppla in bälteslåset på passagerarsidan så ska du parallellkoppla det med bälteslåset på förarsidan. Men då måste du sätta fast passagerarbältet över den tomma stolen när du kör utan passagerare fram…
#1272729
NilsO: " Men jag tror inte den funktionen finns i sätet på 940, den finns åtminstone inte med i något kopplingsschema jag har sett. "

Funktionen i båda framstolarna fanns redan i Volvo 140 på tidigt 70-tal. Hur man sedan har kopplat det rent eltekniskt kan vara en annan fråga, men funktionen har funnits i minst 45 år!
#1272786
NilsO skrev: tor 04 okt 2018, 19:18 För att lampan inte ska blinka när passagerarstolen är tom krävs det ju en brytare som känner av om någon sitter i passagerarsätet. Men jag tror inte den funktionen finns i sätet på 940, den finns åtminstone inte med i något kopplingsschema jag har sett.

(Att bälteslåset har en brytare även på högersidan TROR jag har att göra med att bilen fanns både höger- och vänsterstyrd. Men det är en gissning.)

Om du vill koppla in bälteslåset på passagerarsidan så ska du parallellkoppla det med bälteslåset på förarsidan. Men då måste du sätta fast passagerarbältet över den tomma stolen när du kör utan passagerare fram…
Tack!
Din gissning låter inte helt orimlig.
Min kompetensnivå som elektriker är inget jag skryter med. Men vanligt plus och minus brukar jag förstå mig på.
För att dubbelkolla att jag förstått dig rätt, strömtjuv på kabel under bälteslåset passagerarstolen till kabel under bälteslåset förarstolen är vad jag ska göra för att bygga mig den funktionen du beskriver?

Kan jag komma undan att behöva sätta i bältet på passagerarsidan när jag kör ensam genom att sätta en strömbrytare på kabeln jag drar mellan sätena för att med den strömbrytaren välja om funktionen för bältesvarnare på passagerarsidan ska vara aktiv eller ej?
Eller fungerar det inte så enkelt?
#1277055
Sent svar, men jo, det kommer att fungera bra som du beskriver.

Fick mig att fundera. På äldre 740 (och på 240?) fanns det ju bältesvarning även bak, alltså en röd lampa som blinkade. Men såvitt jag vet har bilarna aldrig haft någon funktion för att känna av i vilka säten (fram eller bak) det faktiskt sitter någon. Så lampan släcks så fort föraren tagit på sig sitt bälte, oavsett hur många obältade personer som finns i bilen. Tror jag...?
#1277959
NilsO skrev: lör 27 okt 2018, 15:41 Sent svar, men jo, det kommer att fungera bra som du beskriver.

Fick mig att fundera. På äldre 740 (och på 240?) fanns det ju bältesvarning även bak, alltså en röd lampa som blinkade. Men såvitt jag vet har bilarna aldrig haft någon funktion för att känna av i vilka säten (fram eller bak) det faktiskt sitter någon. Så lampan släcks så fort föraren tagit på sig sitt bälte, oavsett hur många obältade personer som finns i bilen. Tror jag...?
Rätt. Jag har haft 240, 740 och flertalet 940. Ingen har haft bältesvarning annat än på förarplatsen. 240n hade en lampa bak men den blinkade samtidigt som den fram.
Ska det fungera vettigt behövs ju någon givare i sätet som känner av om någon sitter där. Går säkert lösa men vet inte hur. En knapp tror jag man tröttnar på. Funkar det inte att klargöra för passagerarna att ”i denna bilen åker vi med bälte eller ta bussen”?
#1278008
Lamporna har nog spelat en roll i Volvos ”imagebyggande” kring säkerhet, inte minst för USA-marknaden. Som i 240, en jättestor röd lampa som ilsket blinkar (och låter!) ”Fasten seatbelts” så att ingen i bilen kan missa det – det måste ju vara en säker bil :)
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]