Volvo 940-91 med B230, rimlig slutsats efter felsökning?
Postat: ons 03 okt 2018, 09:25
Köpte som andrabil en Volvo 940-91 med B230F för en tid sedan. Upplevde redan på vägen hem att bilen var lite halvseg. Bytte kamrem på den för två helger sedan och har sedan kört bilen, som bara känns slöare och slöare med följande symptom
1. Orolig tomgång
2. Börjar tveka mycket kraftigt över 3000 rpm, främst på treans växel och högre. Varvtalet stannar i princip där.
3. Mellan 1000-3000 rpm känns orken helt ok.
För att felsöka har jag
1. Kollat felkoder. Inga noterade
2. Fyllt på full tank. Bilen orkar märkbart mer och stannar inte vid 3000 rpm. Skulle dock inte säga att den är fullt frisk.
3. Noterat att slangen från insug till vevhusventilation är helt kass. Är dock osäker på om det ligger vakuum på denna? Ska ändå köpa en ny.
Jag tror därmed att:
1. Bensinpumpen i tanken är kass, eller mycket sliten?
2. Bränslefiltret är igensatt.
Låter detta som en rimlig analys eller hade ni gått vidare med annan felsökning innan ni hade börjat riva i bränslesystemet med ny pump/filter?
1. Orolig tomgång
2. Börjar tveka mycket kraftigt över 3000 rpm, främst på treans växel och högre. Varvtalet stannar i princip där.
3. Mellan 1000-3000 rpm känns orken helt ok.
För att felsöka har jag
1. Kollat felkoder. Inga noterade
2. Fyllt på full tank. Bilen orkar märkbart mer och stannar inte vid 3000 rpm. Skulle dock inte säga att den är fullt frisk.
3. Noterat att slangen från insug till vevhusventilation är helt kass. Är dock osäker på om det ligger vakuum på denna? Ska ändå köpa en ny.
Jag tror därmed att:
1. Bensinpumpen i tanken är kass, eller mycket sliten?
2. Bränslefiltret är igensatt.
Låter detta som en rimlig analys eller hade ni gått vidare med annan felsökning innan ni hade börjat riva i bränslesystemet med ny pump/filter?