Sida 1 av 1

945 SE -97

Postat: fre 28 sep 2018, 19:09
av djrogga
Har i dagarna köpt en vinterbil med dubbdäck,kupévärmare,dragkrok m,m.
Det är alltså en turbo Volvo såg jag när man öppnade huven,det känns dock
inte som en turbo direkt.....allmänt Volvo slö,går det att göra något åt det..?

Re: 945 SE -97

Postat: fre 28 sep 2018, 19:17
av fjohan82
djrogga skrev: fre 28 sep 2018, 19:09 Har i dagarna köpt en vinterbil med dubbdäck,kupévärmare,dragkrok m,m.
Det är alltså en turbo Volvo såg jag när man öppnade huven,det känns dock
inte som en turbo direkt.....allmänt Volvo slö,går det att göra något åt det..?
Det är en lättrycksturbo i den..
Kasta i BSR så blir det bättre fart :-)
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp

Re: 945 SE -97

Postat: fre 28 sep 2018, 19:22
av UnleashFusion
fjohan82 skrev: fre 28 sep 2018, 19:17
djrogga skrev: fre 28 sep 2018, 19:09 Har i dagarna köpt en vinterbil med dubbdäck,kupévärmare,dragkrok m,m.
Det är alltså en turbo Volvo såg jag när man öppnade huven,det känns dock
inte som en turbo direkt.....allmänt Volvo slö,går det att göra något åt det..?
Det är en lättrycksturbo i den..
Kasta i BSR så blir det bättre fart :-)
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp
Instämmer, hade 100% gått på BSR. jäkla vilket skillnad :-D

Re: 945 SE -97

Postat: sön 30 sep 2018, 10:03
av III
Det går att montera ett t-munstycke på slangen mellan turbon och wastegaten och sen justera turbotrycket med olika längd på den slangen som du Monterar på t-munstycket. Ta två bitar bromsrör, fila lite på ena sidan på ena biten så du får en ände som passar bra mot den andra biten bromsrör så dessa bildar ett t. Löd ihop dessa. Borra hål via det pålödda röret så det blir flöde genom alla tre ändarna. Kapa slangen mellan turbo och wastegaten motera t-munstycket och köp slanga av samma dimension som den kapade slangen. Montera dit slangen ca halvmeter. Ut och kör. Fullgas på trean från låga varv och spikar den inte så kapar du slangen liten bit. Kör igen. Upprepa tills den börjar spika, sen tar du loss slangen och kapar en slang som blir lite längre så vips har du på ett billigt enkelt sätt fått bättre fart på den. Sen kan du ha en ytterligare längre slang på vintern för att kompensera för att kallare luft gör att bilen går bättre och därmed få slippa spikningar. Ev kan det börja vibrera i transmission pga ökad effekt. Förläng då slangen lite så laddtrycket blir lite lägre.
Det finns t-munstycken till spolarsystem med lämpliga mått men godset i den är lite för tjockt så flödet blir inte tillräckligt för högsta möjliga effekt. Man kan också skippa löda och bara borra hål i en bit bromsrör. Testa då med tre mm. Kanske funkar med 3.5 också men lätt testa sig fram.

Re: 945 SE -97

Postat: sön 30 sep 2018, 11:50
av White
Känns den hemskt slö så kolla så att staget på wastegateklockan inte hoppat av wastegatens arm.
I bland lossnar nämligen låssprinten.

Jag kan också varmt rekommendera något "trimkit" från BSR! En hårdare wastegateklocka är
bättre än "pystrim" alla dagar i veckan!