Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1271296
Kylvätsketemperatur-sensorn på min 945-92 B230FB gick sönder och jag beställde den här:
https://www.skruvat.se/Kylvatsketempera ... 85579.aspx
Originalnumret 1362645-2 stämmer med det som anges i Volvos reservdelskatalog för 4-cyl 940 91-93 (men det har ju varit fel där förut...).

Med den nya sensorn får jag ca 30% utslag på tempmätaren så det verkar som att resistansen är för hög?

Nån som vet vad resistansen ska vara för dessa så jag kan kontrollmäta?
#1271319
Se bifogad bild...
Screenshot_2018-09-26-16-24-59.jpeg
Screenshot_2018-09-26-16-24-59.jpeg (69 KiB) Visad 746 gånger
#1271334
Sådär :)
Screenshot_2018-09-26-17-04-35.jpeg
Screenshot_2018-09-26-17-04-35.jpeg (42.25 KiB) Visad 740 gånger
#1271668
Ok så nu har jag kontrollmätt och den nya givaren ger exemplariska resistansvärden jämfört med specen:
60C: 545
90C: 210
100C: 158
Antingen så är det fel på min tempmätare också (givaren var ju helt trasig) eller så ska jag trots allt ha en annan givare.

Jag ser att 94:ans givare har markant lägre resistans vid 90 grader vilket ju skulle passa bättre med min bil. Det har ju hänt förut att delar som enligt manualen hör till senare årsmodeller har slunkit med i äldre bilar. Min 92:a har ju t ex Koyo styrväxel som specas bara sitta 93 och framåt. Jag har instrumentkluster med nr 3544197. Kan man lista ut vilken tempgivare som passar ihop med det klusternumret? Tyvärr hittar jag inte klusternumret utan bara beståndsdelarna i reservdelslistan på gcp.se...
#1271682
"Antingen så är det fel på min tempmätare också (givaren var ju helt trasig) eller så ska jag trots allt ha en annan givare."

Mätaren i instrumentpanelen är inget precisionsinstrument, så du bör inte utgå från den (om du gör det?)
Om du vill vara helt säker så skaffar du en IR-termometer och mäter på motorblocket eller topplocket före termostaten. Efter termostaten blir det inte varmt förrän den har öppnat!
Samtidigt kollar du instrumentet i panelen och ser vad som motsvarar nålens läge med uppmätt IR-temperatur. Och mät alltid på samma ställe om du gör upprepade mätningar.
#1271688
Nejdå jag har mätt med precision under kontrollerade former genom att montera ur givaren ur bilen och mäta resistansen vid nedsänkning i vattenbad med resp temperatur.
Behövs ingen IR-termometer; bara en kokplatta och en bra kökstermometer ;-)
#1271712
Ja det låter som att du ska ha de andra givaren, då det lägre värdet skulle ge större utslag på instrumentet. Har du några lösa motstånd kanske du kan få till 75 ohm och prova mot instrumentet.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]