Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

det läcker in vatten på förar sidan på min 940 kålla igår men hittade inte var det läcker någon som något bra tips vad det kan läcka det är inte glykol tackar på för hand
Senast redigerad av 2 69kungen, redigerad totalt 0 gång.
69kungen skrev:det läcker in vatten på förar sidan kålla igår men hittade inte var det läcker någon som något bra tips vad det kan läcka tackar på för hand
Från förarens snöiga skor kanske :lol:
av nofear745
Vad e d för bil? Kan vara vattenkran som läcker.
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Något som också kan läcka in vaten är de ventilationsluckor som sitter nertill vid fötterna på resp. hö . & vä. sida.

mvh

Robban
av killerwale
tja då kommer ju första frågan vanligt vatten eller med kylarglykol i testa att suga upp vatten med papper kolla på färgen alternativ låt torka och känn efter om det klibbar har för mig att det är ganska vanligt att slangarna på volvo kanar av eller att värmekranarna börjar läcka själv aldrig brytt mig så mycket men det beror iofs på mägnden vatten förstås
av ripter85
Tjena!
Hade ett värmeelement i min 945:a som sprack och kan ju säga att om det går sönder eller kranen. så läcker det inte in, det rinner in. då har du en liten insjö på båda sidor fram alt. både fram och bak.
expansionskärlet tömms fort på vatten vid ett läckage. vanligt är även på 740 att di får ett rosthål i hjulhuset mot torpedväggen eller under golvet vid domkraftsfästet/balken.
det e vad jag kan komma på just så här på rak arm.

Mvh. Ante
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, gamla 740 rostar, lagade tjejens 87:a precis där i lördags :S Men jag har inte sett nån 940 med rosthål i golvet än...
Kolla dräneringen från värmepaketet med, ett gummi på torpedväggen, långt ner på höger sida.
av bertilsigurd1
Jag har samma problem på min 945:a. Tveksamt om det är kylarvätska. Löste 69 kungen sitt problem? Vindrutan och lister är för banalt?
av thunder and lightning
vindrutan är ett ställe att felsöka! blir så ibland att det inte tätar till 100% och då läcker det ju givetvis! har en kollega med en 850 och en annan snubbe med v70 där det har varit felet på bägge! man kan blöta området runt rutan med skumvatten och köra upp ett trycklyftmunstycke under innertaket frammåt rutan och även ut på sidorna och blåsa på för fultt! en fördel om man är två, en som blåser och en som kollar om det bubblar nånstans! gör det det så är det väl läge att be glasmästren att limma om rutan eller täta den!
av swec
förardörren uppe ihörnet i dörren, alltså står man och tittar från sidan och ska stiga in så högra hörnet, kolla så att rutan går upp till100% och att inga lister är sakdade.

lagade min 944a med samma fel, läkte in vatten o lyft när man körde,

bara plocka bort inredningen i dörren, (tar 10min) akta bara kablar för elhissar mm om du har.

sen skåran där rutan går ner i tar och vänder på ett ställa och börjar gå tillbaka där ska du kolla så att det inte glappar för isf går du fixa det,

själv tog jag lite silvertejp och la mellan listen och skåran där en amr till rutanupphägning sitter,

du kommer märka om det är det som är felet,

eller du märker det iofs om du har rutan halvnere kan du ta och vicka rutan åt något håll? upp/ner vänster/höger? isf är det de felet jag beskrev, det rinner längsmed dörren på insidan och ner till golvet, annars under gaspedalen så är det inte ovanligt att 740 rostar men alldrig hört på en 940

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]