Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Buck666
#1269580
Någon som vet om det går att få endast P-ljus i läge 0 på 740? Vet att det går att rycka säkringen, men då slocknar ju även P-ljuset. Vet också att det går att vrida ljusomkopplaren till P också, men jag glömmer ofta att stänga av P-ljuset när jag parkerar, så det är ingen bra lösning för mig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av NilsO
#1269616
På årsmodell 92 går det inte att göra utan att göra egna omkopplingar.

Det finns väl en poäng med det, för man får inte köra bilen med släckt halvljus.

Tidigare årsmodeller av 740 och 240 har ju ett starkare varselljus i samma lyktor som positionsljuset (alltså de som lyser när man har P-ljus) men det finns inte på årsmodell 92.
#1270916
Då har du förmodligen "stängt av" det automatiska halvljuset och måste tända och släcka halvljuset manuellt, eller?? I så fall kunde du lika gärna tagit bort säkringen, som du skrev om i början. Eller har något halvljus över huvud taget? Om du stängt an ordinarie halvljus, så är det det automatiska halvljuset du använder vid körning och då blir det problen vid besiktningen om inte det ordinarie halvljuset fungerar.
#1270919
Njae. P-ljuset lyser ju nu, det gör det inte om jag rycker säkringen. Automatiska halvljuset funkar ju fortfarande i läge 2, så jag har inte tappat någon funktion


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1270989
Har satt in LED-lampor i både P-ljus och halv/helljus. Att inte ha halvljuset tänt dagtid minskar risken att bli stoppad. LED i P-ljus och helljus är ju tillåtet, dock inte i halvljuset


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av III
#1270992
Aha.
Bara för din kännedom. Man får inte ändra ljuskällor i någon belysning som är föreskriven. I godkännandet står det vilken typ av ljuskälla det är. Dvs är det glödtrådslampa ska det vara glödtrådslampa. Eller halogen eller led om lampan är konstruerad för någon av dem. Sen kan det vara svårt att se att det är bytt. Halvljus kan vara direkt olämpligt efter som reflektorn är avsedda för en väldigt exakt placerad glödtråd. Diodlamporna har relativt stor yta som lyser vilket inte styr ut ljuset rätt och med det bländar.
Bl.a. har tror det var osram försökt få ledlampor godkända för att kunna ersätta glödtrådslampor till ex positionsljus utan att lyckats.
#1271010
Det är bara halvljuset och dimljuset som det blir nerslag hos bilprovningen om man modifierar. P-ljus och helljus bryr dom sig inte om. Vet att LED inte är helt klockrent i dessa strålkastare, men jag har ställt ner dem rätt mycket för att inte blända. Halvljuset var riktigt dåligt med standardlampor


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av III
#1271023
Nja, det är lite så. Men skillnad på vad som är tillåtet och vad som ska underkännas och vad som underkänns. Det står faktiskt att man inte får ändra ljuskällorna oavsett placering liksom att man inte får byta färger eller tona lampor eller ens färga en glödlampa inne i en lykta eller Tona främre sidorutor. Det ska underkännas men det görs relativt sällan av någon anledning. Det gagnar ju givetvis dig och blir det nedslag så får du väl ta det då. Men rekomenderar dig att testa halogenlampor av bättre kvalite. Kan kallas premium, plus, 60+ och liknande men fortfarande 55/60 watt. Märkbart behagligare färgtemperatur och bättre belysning och helt ok att använda.
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]