Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1269622
Inom "blandtankarkretsar" alltså dom som kör med E85 utan att konvertera bilen, alltså ändra något för att köra på enbart E85 (det går att göra så) sägs det generellt att upp till 30% etanol klarar dom flesta bilmodeller. (Tänk på att det är skillnad på 30% etanol och 30% E85. 30% etanol är lite mer)
Motorns insprutningssystem måste ju ha marginaler åt båda hållen för att kunna reglera så att man får Lambda 1 i så många körsituationer som möjligt. Inom den här marginalen finns det plats för E85 och bilen går bra ändå. Och den håller även Lambda 1. Det har förekommit att några bilmodeller av bensinbilar som hade ett så generöst reglerspann så dom kunde köras på E85 utan någon åtgärd. Några 80 och 90-tals Renault och Opel bl.a. Fanns säkert några till, men som jag har glömt nu.
Jag körde min Volvo 245 -92 på 30% blandtankning i mer än 5 år, eller mer än 5000 mil om man vill räkna så i stället. Man kan säga att jag körde på E30. Det var inga problem med det. Inte heller någon anmärkning vid besiktningarna. Jag gav bort den bilen till en anhörig. Han körde ytterligare 3000 mil på samma blandning. Den bilen såldes senare som en reservdelsbil och motorn lär ha flyttats till en rallyhobbybil!
#1269831
Då är det altså ingen fara att dra i några liter e85.
Har "hört" att det kan skada vissa packningar och eventuellt soppa pumpen för att packningar torkar ut eller liknande.
#1269955
Det har sagt mycket bla-ha bla-ha om E85. Det mesta som har uttalats har kommit från dom som aldrig har prövat E85.
"Packningar blir upplösta" Detta gällde korkpackningar. Hur många sådana har du i bränslesystemet i din bil?
När man talade om att konvertera japanska bilar till E85 (Alltså att göra om bensinbilar till E85-bilar) då sas det att dom japanska bränslepumparna var lite äventyrligt att använda i sammanhangen. Rekommendationen var då att använda en Volvopump i stället. Behöver man säga mera?
#1270118
Jaha vet att det finns mycket snack om etanol. Det fungerar att köra modellmotorer på men då ska det vara 95% lite onödig info.

På tal om bränslesystemet, vart hittar jag nya kopplingar mellan bränslepump och filter har en 230f motor där pumpen och filtret sitter under bilen vid förar sidan i en "korg". Bytt pump och filter en gång men kopplingarna var så rostiga att dom nog inte klarar en till. Tog inte ens isär dom helt pga kraftiga rosten på dom.
#1271547
Har kört nu med ca 10 liter i tanken och den går mycket bättre vid start och nu senast behövde jag inte peta på gasen för stabil gång. Får köra några tankar med ca 10 liter e85 så kanske den repar sig? Märker ingen effekt ändring men "datorn" rättar väll avvikelsen med lite mer soppa men inom fel marginalen eftersom lambdan är släckt? Batteriet var boven för att lambda lyste förut, eller snarare strömfallet som blev när slutsteget började suga ur det ålderstigna batteriet.
#1271629
Bilen har gått hela 13000mil och mest stått i garage så den blir kvar ett tag. Klarar den så mkt etanol utan att gå konstigt? På vintern när den bor under sitt bil täcke kanske den inte ska ha etanol, det dunstar väll? Brukar även slå i några deciliter 2 takts olja för att cylindrar ska få en bättre vinter. Separerar det med etanol under tid? Jobbigt på våren med hela bränsle slangen och filter fullt med 2 takts olja.
#1271664
Så länge styrdatorn kan reglera så att du får Lambda 1, lika länge kan du blanda i etanol. Eller kanske man kan säga lika hög inblandning kan du ha i bränslet. Om motorlampan tänds eller att bilen börjar visa att den går lite sämre, inte svarar på gaspådrag, inte startar på första försöket så har du nått till "brytpunkten" för vad din motor vill ha. Om det inträffar, vilket är tämligen ofarligt om du inte kör så en längre tid, så fyller du bara i 5 - 10 liter bensin igen i etanolblandningen. Och bilen kommer att gå bra igen.
Du frågar om etanol dunstar? Bensin är mer lättflyktigt än vad etanol är. Bensin dunstar alltså lättare än vad etanol gör.
Jag blandtankade min 245 -92 i mer än 5 år. Ca 30%. Första vintern när jag hade börjat blandtanka, så blev det minus 16 - 17°C en kväll. Jag skulle iväg senare på kvällen och var lite orolig för hur det skulle gå att starta. Detta var ju nytt för mig också. Bilen startade direkt som den alltid hade gjort tidigare. Jag gjorde många köldstarter efter det och det var aldrig några problem. Den gick också igenom besiktning utan anmärkning på avgaser eller utsläpp under dom aktuella åren.
Du nämner också olja i bränslet. Mig veterligt finns det ingen biltillverkare som förordar något sådant. Och vore det nödvändigt så hade oljebolagen gjort detta själva. Det görs inte vad jag vet.
Etanol och motorolja blandar sig inte gärna. Så länge motorn roterar och det skvätter och skvalpar, kan nog etanol och motorolja "vara tillsamman". Men när man har stängt av motorn börjar nog dom två dra ihop sig för sig själva. För det är ju faktiskt så att lite mikroskopiska mängder etanol tränger förbi kolvringarna när motorn går. Det hamnar ju så småningom i oljan. Om vi tänker oss att man har en gammaldags tvåtaktare där man blandar oljan direkt i bränslet så finns det särskilda växtbaserade motoroljor som blandar sig med etanol. Men dom kostar mer än vanlig motorolja. Om man ändå framhärdar och vill gå någon sorts medelväg, så finns det utombordsmotorolja som är lite speciell på så vis att den koksar mindre och ryker mindre. Men den är säkert också dyrare än vanlig motorolja.
Nu kan man motverka dom eventuella problemen om man upplever några sådana (?) Man kanske har gjort många och upprepade kallstarter med korta körsträckor. Ett sätt är att t.ex en gång i veckan köra en lite längre långtur så att motorn blir ordentligt genomvarm. Då förgasas den etanol (och även bensin) som finns i oljan och om man har avgasåtervinning, så går det till nyttig förbränning i motorn.
Ett annat sätt är att byta oljan. För min bil, en V70 2.0F -08, alltså en fabriksetanolbil, heter det att oljan och filtret skall bytas var 1000 mil. Eller minst en gång om året. Jag kör ca 1200 mil om året. Inom det intervallet ligger ju då det årliga oljebytet. Och jag vill behålla min bil så länge jag kan, därför följer jag serviceschemats intervaller för oljebyte. Ja, jag kör enbart på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen och jag har ägt den i 8 och ½ år nu.
Så täta oljebyten är bara av godo för en bilmotor. Det gäller oberoende på vilket bränsle man använder. Och kollar man i en instruktionsbok för en modern bil, så är det tämligen säkert att det står Oljebyte var XXX mil eller varje år!

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]