Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1269767
Här är den exakta texten om vad dina "2-or" innebär enligt https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014L0045

1.6
Komponent
Låsningsfria bromsar (ABS-bromsar)
Metod
Okulär kontroll och kontroll av varningsanordning och/eller med användning av elektroniskt fordonsgränssnitt.
Orsak till underkännande
a) Felaktig varningsanordning.
b)Systemfel på varningsanordningen.
c)Hastighetssensorer på hjulen saknas eller är skadad
d)Ledningar skadade.
e)Andra delar saknas eller är skadade.
f)Systemet anger fel via det elektroniska fordonsgränssnittet.
1.7
Komponent
Elektriskt bromssystem (EBS)
Metod
Okulär kontroll och kontroll av varningsanordning och/eller med användning av elektroniskt fordonsgränssnitt.
Orsak till underkännande
a)Felaktig varningsanordning.
b)Systemfel på varningsanordningen.
c)Systemet anger fel via det elektroniska fordonsgränssnittet

Det är alltså någon av delsvaren a) till och med f) som är anledningen till ombesiktningen. Dom har alltså inte provat om ABS-en fungerar utan troligen "bara" noterat att varningalampan inte fungerar eller "registrerat" att något fel föreligger. Alltså fixa så lampan fungerar som den ska (utan en rätt monterad lampa kanske ABS-systemet inte fungerar alls), sedan kan du genom att "studera" hur och när lampan lyser få reda på vad (om det är något) som felar. Det finns säkert felkoder att hämta också och dessa måste "nollas" för att det ska funka optimalt.
Den kabel från ABS-datorn som ska jordas genom varningslampan är en "kontroll" för att det ska fungera.
På min 745-a var ABS-lampan kopplad parallellt med laddningslampan och ABS-en funkade inte alls. När jag började felsöka systemet så var första steget att kolla så att varningslampan fungerade. När jag kopplat om till som det ska vara så den så började ABS-en att fungera sporadiskt (efter att det inte funkat alls) och jag kunde lokalisera felet (skadad kabel till givaren i bakaxeln).
Så jag menar att om du kopplar om varningslampan så den ser ut att fungera så kanske inte ABS-en fungerar alls
av pontusekelund1
#1269776
lennarte skrev:Här är den exakta texten om vad dina "2-or" innebär enligt https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014L0045

1.6
Komponent
Låsningsfria bromsar (ABS-bromsar)
Metod
Okulär kontroll och kontroll av varningsanordning och/eller med användning av elektroniskt fordonsgränssnitt.
Orsak till underkännande
a) Felaktig varningsanordning.
b)Systemfel på varningsanordningen.
c)Hastighetssensorer på hjulen saknas eller är skadad
d)Ledningar skadade.
e)Andra delar saknas eller är skadade.
f)Systemet anger fel via det elektroniska fordonsgränssnittet.
1.7
Komponent
Elektriskt bromssystem (EBS)
Metod
Okulär kontroll och kontroll av varningsanordning och/eller med användning av elektroniskt fordonsgränssnitt.
Orsak till underkännande
a)Felaktig varningsanordning.
b)Systemfel på varningsanordningen.
c)Systemet anger fel via det elektroniska fordonsgränssnittet

Det är alltså någon av delsvaren a) till och med f) som är anledningen till ombesiktningen. Dom har alltså inte provat om ABS-en fungerar utan troligen "bara" noterat att varningalampan inte fungerar eller "registrerat" att något fel föreligger. Alltså fixa så lampan fungerar som den ska (utan en rätt monterad lampa kanske ABS-systemet inte fungerar alls), sedan kan du genom att "studera" hur och när lampan lyser få reda på vad (om det är något) som felar. Det finns säkert felkoder att hämta också och dessa måste "nollas" för att det ska funka optimalt.
Den kabel från ABS-datorn som ska jordas genom varningslampan är en "kontroll" för att det ska fungera.
På min 745-a var ABS-lampan kopplad parallellt med laddningslampan och ABS-en funkade inte alls. När jag började felsöka systemet så var första steget att kolla så att varningslampan fungerade. När jag kopplat om till som det ska vara så den så började ABS-en att fungera sporadiskt (efter att det inte funkat alls) och jag kunde lokalisera felet (skadad kabel till givaren i bakaxeln).
Så jag menar att om du kopplar om varningslampan så den ser ut att fungera så kanske inte ABS-en fungerar alls
Hej tack för svar får kolla mer på detta, testade ABSn direkt efter och den funkade felfritt, men ska fixa det riktigtBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]