Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av j0hn92
#1269159
Hej!
Jag har en 740 16 valve (b234f) 18000 mil.
Jag har packat om topp och kamaxelbrygga då den läckte en del motorolja.
Nu efter nästan 1000 mil upplever jag att den tickar när den är kall samt vid vissa varvtal.

Har kört på castrol helsyntet 5 w 40.
Läste att mineralolja är bättre för äldre bilar med lite mil bakom sig, stämmer detta?

Vad kör ni på för olja?
Är det värt att prova byta till en mineralolja?

Jag har även en b230f ( 34000 mil) som ständigt tickar lite, kör den på samma syntetolja,
Lurar på om mina motorer tickar pga val av olja?
Vad tror ni ?
av Rådlös
#1269166
"Har kört på Castrol helsyntet 5 w 40.
Läste att mineralolja är bättre för äldre bilar med lite mil bakom sig, stämmer detta?"

Har du kört alltid på helsyntet, så är det naturligtvis bäst så. Mineralolja är inte bättre, det är bara så att när äldre bilars motorer konstruerades så var det den bästa oljan, vid den tiden. Men när din motor kom till gällde förmodligen syntetolja. Men det finns ju prisnivåer på syntetolja också om man vill räkna kronor och ören.

18000 mil är ju motorn knappt inkörd. Min 245 -92 gick mer än det dubbla. På syntetolja! Det var rosten som tog den bilen. Motorn lär ha levt vidare i någon sorts "hobbyrallybil".
Användarvisningsbild
av lennarte
#1269228
Som jag skrivit några gånger så kör jag på Biltemas Semisyntetisk motorolja 10W-40. Den (B234F motor) har rullat omkring 45 - 47000 mil (vägmätaren slutade fungera för några år sedan) och den "tickar" bara när oljan börjar ta slut (oljestickan torr) eller om motoroljan blir för mycket utspädd (kör för mycker korta sträckor + kör på E85). Om en B230F motorn "tickar" så beror det på stort ventilspelet eller så är det något annat i motorn som låter. Det är bara B234F motorn som har hydrauliska ventiltryckare, alla andra "rödblock" har manuell justering av ventilerna.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1269732
Castrol helsyntet brukar betyda delsyntet i verkligheten..
Jag kör min gamla GL på delsyntet då går den tyst. Testade Helsyntet och då tickade den (Agrol i båda fallen) :-)

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]