Sida 1 av 1

Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: ons 12 sep 2018, 16:15
av tomhufvud
Har någon bytt automatväxel i en 760... med PRV- motor?
Finns det intressanta lådor med mer än fyra växel som passar i en V6.
Ja vet att PRV:n är inte stark, men ja ändå skulle vilja få motorn att gå med en aning lägre varv + få tag på akselleration
- andra lösningar, tex, annan slutväxel, - finns det sådana som passar i Multilink-bakakseln?

Re: Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: ons 12 sep 2018, 19:06
av Rådlös
Slututväxlingar finns att köpa här: http://bakaxel.se/
Men om det är värt pengarna är en annan historia. Men skroten finns ju alltid, d.v.s Bildatabasen.
Jag är ingen allkunnig, men om du skall byta till en manuell växellåda så måste du väl bl.a ha ett svänghjul för manuell låda också? Och välja rätt växellåda om du har mekanisk hastighetsmätare?

Re: Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: tor 13 sep 2018, 08:25
av lennarte
Om de är bränsleförbrukningen du tänker på så är det nog bättre med en modernare växellåda som har låsta växlar än att byta bakaxel. Sedan om det finns en som passar direkt på V6-an vet jag inte. Det fanns en hel det bil fabrikat som använde denna motor, bl.a Peugeot under ganska många år efter att Volvo slutade. Sedan använde även Dodge/Chrysler denna motor under några år. Många var framhjulsdrivna (Renault, Citroën) men det fanns en del bahjulsdrivna "uddamodeller" (Alpine, DeLorian m.m). Men hur det passar med Volvon i övrigt vet jag inte.

Re: Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: tor 13 sep 2018, 17:41
av tomhufvud
Tack, ja skulle tycka också om en ny låda.

Re: Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: tor 13 sep 2018, 18:22
av frasse4
PRVn satt ju med manuell getraglåda i tidiga 260, men de lär väl inte vara lätta att hitta idag. Vad varvar den i 100 km/h idag?

Re: Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: fre 14 sep 2018, 14:14
av tomhufvud
Tycks vara c. 41 km/h / 1000 rpm , (rpm mätare/GPS). = 2400 rpm/100 km/h. Det är tämligen typiskt för en 4-växel bil. Samt att nu är det en V6, så känns/hörs det som mer varv.
Ändå vill ja åka med lägre ljud, eller lägre varv de mina typiska 90 - 120 km/h.

Re: Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: fre 14 sep 2018, 19:29
av lennarte
frasse4 skrev:PRVn satt ju med manuell getraglåda i tidiga 260, men de lär väl inte vara lätta att hitta idag. Vad varvar den i 100 km/h idag?
Angående bakaxelutväxling,
260 manuell hade 3,73:1 oavsett årsmodell (4-växlad), utom de fåtal 75or som utrustades med M51 (Getrag) lådan, dom hade 3,54:1.
260 automat hade alltid 3,54:1.
Med hjälp av denna lista kan du då räknar ut hastighet, utväxling, o.s.v. (Finns en bit ner). Getraglådan har 1:1 på 5-ans växel
https://www.autopower.se/tips/default.asp
Utväxling Volvos växellådor
https://www.google.se/search?q=utväxlin ... utpk9JP91M:

Re: Byte av automatväxelåda i prv (V6) Volvo tex. 760, 780

Postat: lör 15 sep 2018, 07:57
av frasse4
Tycker inte det låter så farligt, ungefär samma som min 960 som också hade 4-växlad auto. Jag tycker sexor brukar gå ganska tyst upp till 3000 rpm i alla fall. Det blir nog svårt att hitta en mekanisk 5-växlad automat. Många tillverkare som Volvo, BMW, Jaguar, Landrover körde ju med ZF22:an som är 4-växlad eller AW71 som i praktiken är en 3-växlad låda med inbyggd OD på 80-90 talet och därefter är alla lådor elektroniskt styrda. Hittar du en slutväxel med annan utväxling är nog risken att bilen upplevs som mycket segare istället...