Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1268718
Tjenare gummor o gubbar! Ny på forumet och hoppas tråden ligger rätt! Ber om ursäkt annars!

Nu till problemet!
Min 740 när man ska starta den kall typ på morgonen så får man nöta på startmotorn ca 15 sek innan den sakta hoppar igång!
Sedan om man stänger av den och försöker igen så e det inga problem! Just första starten när den stått några timmar eller över natten man måste nöta på startmotorn!
Annars är tomgången fin osv och inga bekymmer!

740 äkta tic 1986
Så vad motorn heter vet nog ni bättre än jag ;) vet att den har 185hk org.

Så har ni några ideer så e det bara att skriva! :)
#1268918
Tempgivaren till motor styrningen sitter trångt under 3ans insug. Det är den du ska byta. Under 2ans insug sitter en annan temp givare för kylvttnet men den går till instrumentet bara.
Tempgivaren till motorstyrningen har antagligen pajjat eller om sladden hoppat loss. Tempgivaren sitter under 3ans insug sett frammifrån. Men den du ser direkt när du kikar ner sitter under tvåans insug, och är till instrumenteringen. Alltså den längst mot torpedväggen ska du leta efter och kolla att sladden sitter i och spruta lite wd-40 eller liknande i kontakten och prova. Annars byt till ny.
#1269116
Kolla vad jag hittade här i en gammal tråd. Jag ser att din är en 85a, så jag vet inte vad du har för typ. Det stod så i tråden--------Det finns 2 st olika till B230F. En mellan 87 till tidig -88. Ser ut så här
bgsr10.jpg
bgsr10.jpg (5.5 KiB) Visad 1432 gånger
Den andra är från och med -88B (tidig 89) till 98 (tror den sitter på Motronic också) är alltså svart och ser ut som bilden i inlägget ovan. Båda passar både i blocket och i kontaktstycket, men passar inte mot fel bränslebox. Den senare har 2 motstånd, ett för bränsle och ett för tändning. Den blå har bara ett motstånd (bränsleboxen).

Mvh

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]