Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1269491
Nu är kylvätskan bytt. Fungerade klockrent med julas bilramper.

Fick inte ut allt tror jag. Lät den stå tills det slutat droppa. Körde enbart med avtappningskranen bakom oljetråget. Fyllde på med runt 6,5 till 7 liter. Har med en dunk med resten i bilen. Har även kört en sväng för att få upp värmen så termostaten ska öppna.

Upptäckte när jag ändå höll på med bilen att vingen bak sitter lite löst. Tips på hur jag löser det?



Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1269505
Då är det nästan halva kylaren kvar, så då stämmer med den mängd du hällt i
the_dolph skrev:Upptäckte när jag ändå höll på med bilen att vingen bak sitter lite löst. Tips på hur jag löser det?
Är den skruvad från insida baklucka så sitter det skruvar eller muttrar under isoleringen på bakluckan. Men mest troligt är att den sitter med dubbelhäftande tejp. Då är det "bara" att ta bort vingen och alla rester av tejpen (det är inte alldeles lätt) och göra om limningen
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1269832
En liten fråga angående stolsvärmen, min fungerar inte på båda stolarna fram och det lyser inte från knapparna mellan framsätena. Har kollat säkringarna och de ser hela ut. Har ingen mätutr för att mäta ev el så tips på vad jag kan kolla mer samt vart det sitter.

Inte det viktigaste med värmen då man ändå kan få bastuvärme i bilen relativt snabbt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

av Rådlös
#1269871
En multimeter är trots allt ett viktigt verktyg om man har en bil som kräver lite omvårdnad och tillsyn. Du får en bra och användbar för en femhundring. Det är väl detsamma som enbart en arbetsorder kostar nästan, på en auktoriserad märkesverkstad om du lämnar över till någon sådan.
Behöver du lite undervisning i mätteknik och ellära så finns ju: Hur funkar det? Böcker på Kjell & Co. Dom kostar bara en tiondel av vad multimetern eller arbetsordern kostar.
#1269895
Smidiga och lättanvända är dom ungefär allihop. Men UT 139 A kan nog vara lagom. UT 132 C uppges kunna mäta temperatur också. Kan ju vara intressant i bilsammanhang. Det kan alla multimetrar, men den här visar förmodligen värdet direkt i Grader Celsius. (Även i Farenheit om man vill det?) Men med andra multimetrar behöver man en tabell för att få fram temperaturvärdet. Man mäter spänningen (Volt) med en speciell sladd som ändrar värde med temperaturen.
Även tångamperemetern UT 210 D kan vara intressant om man skall jaga tjuvströmmar (Ampere). T.ex något som drar ur batteriet. Då är det bara att hänga på tången på en misstänkt kabel. Men även detta går att mäta med alla dom andra multimetrarna också. Då får man lossa kabelanslutningarna och koppla in sig i kretsen för att låta strömmen gå igenom instrumentet.
Men 139 A klarar samma sak som dom andra klarar.
Ett viktigt "Kom ihåg!" När man Ohmmäter (Motstånd) skall det alltid vara spänningslöst. Helst också helt bortkopplat också, om det går. Summer är också en sorts motståndsmätning, men det hörs när man mäter.
Det visas ju flera andra modeller i din länk, men mycket är överkurs för ditt behov. Och dom billiga visar lite av uttrycket att "Man får vad man betalar för". Därmed inte sagt att dom är dåliga. Dom kan fungera dom också.
#1269913
Jag köpte denna från Kina. Fungerar riktigt bra, har inte använt diod mätningen ännu men i övrigt funkar den
https://www.google.se/search?q=WHDZ+DT- ... Tho2rZgb4M:
Den kostade då 11,95 svenska kronor...... Köpte den mest för att se vad det var för något, men som sagt den funkar bra. Jag har bättre (och dyrare) modeller också. Men som sagt, Denna gör sitt jobb, numera tillkommer moms, tull och Post Nords kostnader på cirka 80 -90 kr så det är inte lika billigt längre.
Jag har en sådan här också, köpte den för min dåvarande multimeter (se nedan) inte går att mäta några större (endast mV) strömmar med
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000018521
Så det finns bra billiga i Sverige också.
Denna använder jag när det är "noga" (t.ex mäter Lambdasonden), skillnaden är att denna "uppdaterar" displayen mycket oftare så man kan se små snabba skillnader. Men så kostade den nästan 1000 kr
https://www.google.se/search?client=tab ... rJZhdeICjM:
Sedan har jag även en (numera mycket) gammal kam vinkel och varv mätare (ett måste på den tiden man bytte brytarspetsar på bilarna). Den kan man även mäta V och A med. Med medföljande shunten upp till 60A. Bra när man kollar generatorn.
#1271513
Hjälp med inkoppling av extraljus

Köpte ett paket med 3 nbb225 alpha med 3x35w xenonkonverteringskitt inkl kabelsats med relä och balaster.

Hittade gamla kablaget från orginalextraljusen, tog bort det.

De två svart/vita kablarna såg ut att gå in i kupen.

Den platta flatstiftskontakten ansluts till bilens kaross. Finns flera stift framför vänster hjulhus.

Hur ska jag ansluta det nya kablaget?

Helt novis med inkoppling av extraljus men vill lära mig.
_20180927_191342.JPG
_20180927_191342.JPG (285.82 KiB) Visad 449 gånger
_20180927_191224.JPG
_20180927_191224.JPG (289.71 KiB) Visad 449 gånger
_20180927_191446.JPG
_20180927_191446.JPG (216.12 KiB) Visad 449 gånger
Screenshot_20180927-192751.jpeg
Screenshot_20180927-192751.jpeg (44.53 KiB) Visad 449 gånger
Skickat från min D6503 via Tapatalk

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]