Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1269133
the_dolph skrev:
the_dolph skrev:Beställde det här kittet. Tips på hur jag ska fästa det bakom nummerplåten.

Sen undrar jag även hur jag ska koppla kablarna. Det finns redan dragen kabel inkl knapp i kupen. Räcker det om jag klipper den och skarvar med nya kabelsatsen till batteriet och lamporna?

Första gången jag kopplar lampor.

Mvh lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Glömde länken till paketet
https://vparts.se/se/paket-3-x-nbb-alph ... gskit.html


Skickat från min D6503 via Tapatalk
Svårt att veta hur du ska fästa plåten utan mått men jag hade kollat möjligheten att sätta fast den med nummerplåtens skruv i det undre spåret på plåten bakom nummerpåten. På bilden är plåten uppochner. Fästa lamporna i den och se var stagen hamnar och justera in dom och fästa dom på möjlig plats i grillen. Om du redan har sladd dragen så använd den 3×35w är 105w. Inte nån stötte belastning på den befintliga inkopplingen. Inte omöjligt att den tidigare haft 2×100w minst. Jag hade kopplat ihop lamporna,

+--Bild- --- +Bild- --- +Bild-


Antingen direkt på dom redan dragna kablarna eller via ett relä som dom styr och ta ström från en källa som ger strömmen till lamporna. Glöm inte koppla en säkring mellan källan och lamporna.

Alternativt struntat i dom redan dragna kablarna om det inte är kopplat så du kan styra lamporna med spaken för helljus. Dra en ny kabel från + kabeln från helljus via ett relä till jord. Annars samma som tidigare variant.

Om du vill kunna ha hel + extraljus eller bara helljus, två relän, ett som sluter för möjligt att koppling till relä två är möjlig och som sluts av helljuset.

Knapp i cupen sluter relä ett helljuset sluter relä två via relä ett och som tänder extraljuset.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk







Senast redigerad av 3 GLIZ, redigerad totalt 0 gång.
av NilsO
#1269137
Skulle inte använda ”kylarrensning”. Oavsett hur välskött bilen är finns det avlagringar efter 20 år. Men de gör ingen skada – det är liksom inte ett problem som man behöver göra något åt. Men om de börjar pumpas runt i systemet kanske något händer (t ex att värmepaketet sätts igen). Det är inte heller säkert att 20 år gamla tätningar och slangar mår bra av medlet.
#1269143
NilsO skrev:Skulle inte använda ”kylarrensning”. Oavsett hur välskött bilen är finns det avlagringar efter 20 år. Men de gör ingen skada – det är liksom inte ett problem som man behöver göra något åt. Men om de börjar pumpas runt i systemet kanske något händer (t ex att värmepaketet sätts igen). Det är inte heller säkert att 20 år gamla tätningar och slangar mår bra av medlet.
Jag kommer nog bara att tömma systemet på kylvätska, hälla i vanligt vatten, starta, låt det cirkulera och tömma ut vattnet innan jag fyller på med nya kylvätskeblandningen.

Best troligt så byter jag även termostaten innan jag häller i nya kylvätskan.

När jag låter vattnet cirkulera, ska jag låta bilen komma upp i temp?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

#1269152
the_dolph skrev: tor 13 sep 2018, 05:32 När jag låter vattnet cirkulera, ska jag låta bilen komma upp i temp?
Om du spolar igenom blocket genom nippeln bak på blocket med varmt vatten (utan termostat) behöver du nog inte varmköra. Då kan du lossa den undre kylarslangen och spola igenom kylaren separat när du ändå har övre kylarslangen lossad. Tänk på att du alltid spolar "baklänges", alltså mot kylarvätskans normala rikning. Du kan även koppla loss slangarna till värmepaketet så inte e.v. skräp hamnar där och då även spola det separat.
#1269187
Enda problemet är bara att jag inte har tillgång till någon vattenslang. Går det att köra även på sättet jag skrev tidigare. Dvs tömma systemet, genom att ta av nedre kylarslangen samt vredet under bilden? Sen när det slutat rinna, koppla på slangen, stäng fredet och ha full värme inne i bilen när jag har fyllt på med vatten.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

#1269230
Jodå, det fungerar också, men den blir ju inte genomspolat, utan bara bytt kylarvätska ungefär. Om du bara lossar nedre kylarslangen (många gör så) så får du inte ut allt, men ska man bara hälla i ny glykol så duger det.
#1269244
Behöver jag öppna kranen unddr motorn där man också kan dränera kylvätskan? Eller räcker det med att lossa nedre kylarslangen?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

#1269325
Som sagt, ska du ha ut all gammal kylarvätska måste du det. Lossar du den nedre ylarslangen bara får du ut det som är i kylare och c:a 1/3 av det som är i motorn
#1269354
Öppnade kranen under motorn förra gången bara, stod och rann i evigheter.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

#1269365
Kanske tätt i kranen (inte ovanligt) eller hade du kylarlockert på?? Det är ju c:a 6 - 8 liter som ska ut så det tar ju lite tid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]