Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
#1268467
Då har man ännu en gång en volvo på parkeringen :)

940 ftt
-98
20000 mil


Skickat från min D6503 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1268498
Trevligt, du får väl slänga upp en bild också :-)
#1268523
Har lite småskavanker inne men inget jag direkt stör mig på. Lite småpill som jag kommer att fixa eftersom. Närmast på listan är att byta kylvätska. Hur mkt kylvätska är det i systemet?

Motorolja och kamrem byttes för ca 400 mil sen.

Skapligt fin på utsidan.

Mvh lars
_20180908_160355.JPG
_20180908_160355.JPG (185.76 KiB) Visad 1433 gånger
Skickat från min D6503 via Tapatalk

#1268554
Är det samma volym av kylvätska på alla b230 motorer? Lt som ft? Hur kan man få rent expansionskärlet?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

#1268621
Fråga 1:
Vilken typ av lampor är det i mätarhuset samt bakom vreden till knapparna/temp? Gärna länk. Kommer inte ihåg hur det var tidigare, var displayen för yttertempen belyst eller inte. Ser bara tempen om det är ljust ute. Hur får man loss mätarhuset och det övriga?

Fråga 2: vilken motorolja kör ni på?

Ang kylvätskan så håller jag på att göra riktigt fint i motorutrymmet och allt är rent förutom behållaren som är missfärgad. Tippar på ngn packning eller avlagringar från systemet som har börjat släppa genom/ läcka. Har hittat en ny behållare och tänkte försöka spola systemet. Kommer ev att byta termostaten i samma veva när jag ändå håller på.

Tips på hur det smidigast går till med sköljning tas gärna mot.

Gillar att skruva och lära mig nya saker. Har dock inget garage så det blir på en parkering alt gds hall för störe moment. Har tillgång till vanliga uppkörningsramper som finns på mekonomen/jula osv.

Mvh lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk

av Rådlös
#1268639
OK! Avlagringarna är troligtvis från en läcka. Undersök närmast avlagringarna. Närmaste skarv, eller något i blåsriktningen från fläkten. När det droppar blåser det ju oftast bakåt från fläktens blåsriktning.
Om du har ett löst expansionskärl men vill göra rent det så plugga det i botten, häll i varmvatten och någon matsked kaustiksoda. Tag en flaskborste och tvätta insidan med.
https://www.clasohlson.com/se/Flaskbors ... /44-1803-2
Kaustiksoda är rätt otrevligt att jobba med. Använd gummihandskar och skyddsglasögon. (Finns också på Clasisjön) Tänk på att det sprätter vätska när du drar ur borsten ur expansionskärlet. Vänd det bort från dig.
Skölj sedan noga och gärna lite extra för säkerhets skull.
Man kan även använda kaustiksoda till kylarrensning i en gjutjärnsmotor, som din, om det är mycket förorenat med rostslam och annat. Det vanligaste rådet nu för tiden är annars en diskmaskinstablett. Men en sådan tablett innehåller till största delen just kaustiksoda.
Om du gör rent din motor invändigt med kaustiksoda eller diskmaskinstablett, så glöm inte att skölja ordentligt. Och gärna lite överdrivet där också. Och kom ihåg: Häll endast i glykolblandat vatten i kylsystemet. Är du osäker på volymen så köp färdigblandad. Du kommer ändå att få efterfylla lite när luftbubblor har bubblat ut. Och färdigblandad är inte sämre än något annat. Det är dessutom blandat till max frysskydd!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]