Sida 1 av 1

Konvertera från automat till manuell - Volvo 945 ltt -97

Postat: tor 06 sep 2018, 06:31
av Dallaz
Tjenare!
Efter 1,5 år utan Volvo så köpte jag mig en 945a igår. Dessvärre en automat. Behaglig att köra, men inte så rolig.
Så jag tänkte trycka dit en M90 istället. Men innan jag börja riva i det så tänkte jag att det kunde va bra att veta lite mer om vad som behöver göras.

Växellåda (uppenbart), kardan antar jag, spakställ, backljus-kontakt, startspärr, koppling, hydraulisk cylinder, växellådsbalk och pedalställ. Det är grejerna jag vet/är ganska säker på att de behöver göras. Men sen? Har aldrig haft loss ett svänghjul i hela mitt liv, så den biten kan jag inte alls. Någon form utav relän/boxar eller liknande man behöver göra nåt med?

Har knappt hunnit inspektera var kickdown-vajern sitter eller hur många hydraulrör som går till växellådan osv. Så om någon har gjort detta så får ni gärna ge tips på hur jag ska gå till väga :)

MVH

Re: Konvertera från automat till manuell - Volvo 945 ltt -97

Postat: lör 22 sep 2018, 01:06
av hejpådig7777Volvo
Viktigt att du byter bakaxel också, eftersom automatlådan har en annan utväxling på bakaxeln. Är det farthållare på bilen, så får du inte byta växel med farthållaren i. Jag lyckades aldrig få dit kontakten med kabel bakom kopplingspedalen när jag byggde om min 945:a från automat till manuell. Det går bra ändå. Man stänger ju av farthållaren med bromspedalen. En sak till som är viktigt att tänka på är att du markerar svänghjulet innan du tar bort det, eftersom du har en varvtals och positionsgivare ovanför svänghjulet. Därför måste den sättas fast exakt i samma läge. Jag har aldrig mekat med M90 lådan, men jag vet folk som har sagt att man behöver ett specialverktyg när kopplingen ska monteras.

Mvh Tobias.

Re: Konvertera från automat till manuell - Volvo 945 ltt -97

Postat: lör 22 sep 2018, 10:37
av SRT
Mååånga år sedan nu men då bytte jag från automat till manuell på en 144 och det visade sig bli aningen egendomligt när den på fyrans växel lät som om den fortfarande låg kvar i treans växel.Detta berodde på att bakaxeln hade en utväxling som inte stämde så bra med den manuella lådan.Men vi körde på så när den blev väldigt snabb mellan utväxlingarna även om varvet blev onormalt högt på fjärde växeln. :-)