Sida 1 av 1

1988 Volvo 740GL ingen gnista

Postat: mån 03 sep 2018, 17:02
av Jeppi94
Tjena!

Igår fick jag den korkade idén att göra en motortvätt, har tvättat många motorer utan problem...så detta kunde ju inte sluta annorlunda...jo det kunde det.

Satte påsar för tändspole, fördelare och undvek att spruta på generator.

använde avfettning, diskborste och rinande vatten i mkt lågt tryck

Efterår gick motorn bara runt...


Vad jag gjort hittils:

Lossat alla kontakter och använt fuktutrivande elspray
Bytt fördelarlock, rotor och tändspole
Bytt tändmodul
Bytt relä till sprutarna


Vad jag vet:

Motorn får bränsle
Det finns ström (12v) fram till tändspolen
Inget tändstif har gnista


Känns jävligt surt och dumt i efterhand speciellt då jag bara haft bilen i drygt en vecka, gjort fullständig service och skulle avsluta med motortvätt...Hoppas någon har lite tipps!

Re: 1988 Volvo 740GL ingen gnista

Postat: mån 03 sep 2018, 17:57
av sicnarf
Kanske vänta ett par dagar så den får torka ut ordentligt. Bogsera den i ett varmt garage kanske. Testa sedan efter 2 dagar.

Re: 1988 Volvo 740GL ingen gnista

Postat: mån 03 sep 2018, 18:31
av Jeppi94
Det kanske bara är det kvar att göra...tycker mig nsart ha bytt hela tändsystemet, kollat säkringar, relän

Re: 1988 Volvo 740GL ingen gnista

Postat: mån 03 sep 2018, 18:53
av Jeppi94
Men om man ser rätt och slätt logiskt på det, ECU sitter i bilen, den borde inte va rökt, el till tändspole, tändmodul bytt...förmodligen är det något litet skit som jag inte hittat än (självklart) men man tänker ju

Re: 1988 Volvo 740GL ingen gnista

Postat: mån 03 sep 2018, 20:55
av Jeppi94
Problemet löst...det tog 16h!

Jag åkte till skroten och köpte en "ny" tändmodul, blev först ingen skillnad, sedan undersökte jag kontakten nogrant och såg att en utav kontaktpiggarna hade åkt in i kontakten, rättade till det och sedan spann den igång hur fint somhelst, tom bättre än innan !