Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1267604
Hej

Om moderatorn tycker att båtmotorer inte hör hemma här får han ta bort inlägget.

Kamremmen tappade sina tänder utefter ca 5-10 cm sträcka på min båtmotor 1988 16 ventils B230. Tänderna har skjuvats av och låg i botten på kamremskåpan.

Köpte en begagnad 16v topp från en bil, monterade den med nya packningar och en ny kamrems-sats.

Efter endast ca 10 h körning så hände samma sak igen!

Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för hjälp.

Mvh Peter
#1267628
Låter som att kamaxlarna går på tok för trögt.
Ställ veven 90° innan/efter TDC (så att alla cylindrar är i mitten av blocket) testa sedan att vrida vreden med en momentnyckel och se hur många Newton du kommer upp i.
Vet inte vad det skall vara, men absolut inte någon större skillnad på insug och avgas, och det skall gå lätt hela vägen runt.
Om det kärvar kan du ha en/två skeva kamaxlar eller lageröverfall som skurit, alternativt skeva ventilskaft.
#1268127
Bytte kamrem på kompisens AQ 131 för något år sedan. Där var sträckaren fastrostad så den byttes ut. Den hade inte kunnat sträcka upp remmen tillräckligt. Där satt samma typ av sträckare som på min (B234F) 16 motor. Vet att senare bil motorer har hydraulisk sträckaren och ha då en 3 (tror jag) kuggar längre rem. Kan du fått en sådan rem? Marinmotorerna har ett annat block och kanske en längre rem även med den mekaniska sträckaren. Men det jag menar är, kolla att sträckaren fungerar riktigt oavsett vilken typ av sträckare det är

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm