Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1266701
Enligt databöckerna 1.75 liter. Man fyller upp till påfyllningspluggen när bilen står plant. Du behöver inte köpa mer än 2 liter.

Jag har använt den olja Volvo säljer till M90, den är ganska billig och jag tyckte det var enklast att skaffa den. Vet dock inte vilka specifikationer som gäller för M90 om man vill ha andra oljor.
av Lehto
#1267335
Gå inte till volvo och be om olja till M90 låda då får du fel och en olja som inte alls är bra för M90 lådorna.
Jag gjorde ordentlig research för 1 år sedan och fann enbart 3st alternativ i dagsläget som jag med säkerhet vet om är rätt och bra, detta har jag postat även på ett annat forum:
Om vi sedan går vidare till växellådan (M90) så blir de lite snävare (Har enbart hittat 3st som passar), det som jag läst mig till är att med denna lådan är det väldigt viktigt att följa specifikationen till punkt och pricka:
Helsyntet olja, GL-4 klassning och SAE 75w80 och det går åt 1.75 liter.
Här kan man också göra bort sig rejält! Den oljan som är för M90 lådan hette engång i tiden "VO 1161745", men den finns inte längre kvar och ersättaren till denna hos volvo är en GL-5 olja!?!?! Alltså riktigt dåligt att slå i den oljan i M90!
Efter mycket research och begärda specifikationer från volvo samt googlingar så hittade jag tillslut att Volvo har en olja som går att få tag på idag som funkar till M90, har även hittat ytterligare 2st:
Volvo 31280771 - Pris ca 205kr /l
SAE 75W-80
API GL-4

OKQ8 Växellådsolja - Pris ca 199kr /l
SAE 75W-80
API GL-4
Denna har förövrigt precis samma nummer på oljan som handboken rekommenderar: Volvo 97308

Red Line MTL - Pris ca 295kr /l
SAE 75W-80
API GL-4
Användarvisningsbild
av lennarte
#1401124
En GL-5 olja är "normalt" anpassad till bakaxlar (slutväxel) av hypoid typ, d.v.s glidande kugghjul. Den har då en EP tillsats som kan vara frätande på "gula metaller" (typ mässing, brons). Synkroniserings ringarna i en växellåda är av "gul metall" men det finns inget sådant i en bakaxel. Denna olja i länken rekomenderas till framhjulsdrivna bilar (har sådan olja i frugans Passat 1,8T). Där sitter växellåda och slutväxel i samma block och har gemensam olja så det hade inte funkat med dom tillsatser som normalt finns i en GL-5 olja. Så förmodligen är där en annan typ av tillsatser som gör att den passar i både hypoid och snedskurna slutväxlar så svaret är, ja den oljan ska gå att använda i din M90 växellåda. Annars har Mekonomen Red Line MTL GL-4 oljan......

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]