Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lincoln
#1263921
Har en 740 GLE från -86 med fördelaren bak på toppen När remmen gått av står märkningen på kammen vevaxeln ock oljepumpens drev huller om buller....Måste jag tänka på nått? Eller kan ja bara sätta märkena mot varandra på de tre ställena ock lägga på remmen
av Rådlös
#1263942
Ja, du kan göra så. Men tänk på att vevaxeln står i nolläge två gånger på ett kamaxelvarv. Du måste alltså hitta det läget då ettans cylinder står i tändläge.
av lincoln
#1263996
Rådlös...Tack för ditt svar Finns de något ställe att titta för att veta...När ettan är i topp hur kan ja veta om den tänder på ettan eller fyran Jag ar från den gamla tiden ..då man kunde se i strömfördelaren när rotorn pekade på ett märke ..någon sa du kan testa ..de händer inget... men ja vill veta Kenneth
Användarvisningsbild
av frasse4
#1264010
Det är ju det du ställer med kammen. Du ställer 1:an i DTC och sedan ställer du kammen så det blir tändläge mha. markeringarna, du kan hitta nån bild på forumet om du söker. Bottendelen bryr sig inte om vilken cykel den är i :)
av NilsO
#1264031
Ja, som Frasse. Alltså: Man ställer kamaxeln, vevaxeln och mellanaxeln så att respektive markering stämmer. Sedan kan man sätta dit remmen.

Här finns Volvos beskrivning: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=29115

I Volvos text varnas för att dra runt motorn utan kamremmen för att kolvarna kan slå i ventilerna. Men det gäller normalt inte på B230E – du kan vrida kamaxeln och vevaxeln oberoende av varandra. (Skadar kanske inte att vara aningen återhållsam med det ändå.)

Mellanaxeln/oljepumpen behöver man egentligen inte bry sig om på motorer med fördelaren driven av kamaxeln.
Användarvisningsbild
av freak1
#1265116
Skruva av tändstiftet på ettans cylinder dra runt vevaxeln och känn med en skruvmejsel när den är i topp, då hittar du märkningen lätt.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]