Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1263714
Jag har sen jag köpte bilen 2012 haft lite klonkande ljud från bakvagnen som jag inte lyckats lokalisera. I februari hade jag den inne på verkstad för att byta framdämpare och justera bromsarna bak och fram. Mecken påtalade att det var lite glapp i en bakre drivknut (om jag minns rätt vänster yttre).

När jag skulle köra iväg bilen sist så kom jag två meter sen small det till som att jag kört över en plåtsoptunna eller nåt. Vad var det? Jag kopplade ur direkt och stannade. Sen försökte jag köra iväg igen och kom kanske två meter innan det knakade, klonkade och knastrade och drivningen försvann. Jag lyckades ta mig de 40 metrarna till en plats där bilen kunde stå en längre tid genom att krypköra.

Misstänkt bov i dramat alltså drivknut.

1: Finns nåt bra knep att felsöka och identifiera felet? Lyfta upp ena sidan, handbroms ur och växel i sen snurra på hjulet för att se om drivaxeln hänger med?

2: Jag lyckas inte hitta några reservdelar på nätet. Inga drivknutar alls och hela drivaxeln verkar inte tillverkas längre. Köper man hela drivaxeln på skroten och byter?

3: Är det görbart att byta drivaxeln stående på backen? Finns instruktioner att hitta?
#1318877
Nu har bilen fått stå å jäsa i snart ett år så då kanske det är dags att ta tag i det här.

Mycket riktigt är det vänster yttre drivknut som har brakat ihop. Om man lyfter bilen och snurrar på hjulet så snurrar inte drivaxeln med.

Är det samma drivaxlar på 760 som på 960?

Jag antar att det är helt kört att bara byta yttre divknuten utan man åker på att byta hela drivaxeln?
Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]