Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1263497
Hej alla.

Då jag haft förmånen att få disponera min föräldrars extrabil - en 960 från runt 1991 - vill jag gärna i egenskap av totalt okunnig ställa några frågor runt den komponent som lossnat från bilens bakre underrede, ungefär i höjd med vänster bakdäck. Jag upptäckte att någonting var fel då jag hörde att någonting "slog" i bilen, ungefär som om någonting låg löst och rullade i bagaget. Då jag under värd drog ner passagerarfönstret och (försiktigt) lutade mig ut hörde jag tydligt att ljudet kom bakifrån. När jag stannade bilen kunde jag se att någonting hängde löst från bilens underrede strax höger om det vänstra bakdäcket. Det är för mig oklart vad komponenten hängde från, men det kan möjligtvis ha varit någon slags list. Jag drog försiktigt i föremålet, som dock kändes som att det satt fast.

Då jag återupptog färden hann jag inte mer än ett par hundra meter i cirka 30 km/h förrän jag noterade att komponenten hade lossnat. Jag backade tillbaka och plockade upp det, och har därefter fotograferat det. Som bilderna visar förefaller den ena delen vara gjord av något gummiliknande material, och den andra delen av metall. Det verkar som att komponenten suttit fastskruvad genom de totalt 6 (förmodade) skruvhål som bilderna visar. I komponenten syns inga kablar eller någon annan elektronik. Komponenten är dessutom relativt tung.

Sedan komponenten lossnat beter sig bilen, anmärkningsvärt nog, precis som vanligt. Inga varningslampor har tänds, och bilen svarar på allt från rattutslag till acceleration precis som den brukar göra.

På komponentens "ovansida" (alltså den sida som är i gummi, och som saknar skruvhål) kan vissa instansade siffror och bokstäver synas. TIll följd av slitage är det svårt att exakt se vad som står där, men möjligtvis är det "VOLVO 3530903" samt "6022 16" samt "LN4.61" (med reservation för att jag kan tolka någon eller några tecken fel; som sagt är det svårt att urskilja allting).

Min korta fråga är vad det är för slags komponent som lossnat? Vad används den till, och på vilket sätt påverkas bilen av att den nu inte sitter på plats? All hjälp uppskattas - tack så väldigt mycket på förhand!
Bilagor
DSC_0006.JPG
DSC_0006.JPG (282.62 KiB) Visad 677 gånger
DSC_0009.JPG
DSC_0009.JPG (388.99 KiB) Visad 677 gånger
DSC_0008.JPG
DSC_0008.JPG (332.57 KiB) Visad 677 gånger
DSC_0007.JPG
DSC_0007.JPG (322.54 KiB) Visad 677 gånger
DSC_0005.JPG
DSC_0005.JPG (536.47 KiB) Visad 677 gånger
DSC_0004.JPG
DSC_0004.JPG (474.64 KiB) Visad 677 gånger
#1263505
Tack för ditt (rekordsnabba) svar. Jag har givetvis provat att googla det där också, men tyvärr blir jag inte riktigt klok på svaret. Inga bilder finns heller på sökresultaten du hänvisar till som bekräftar att det är samma slags komponent jag fotograferat.

Frågan kvarstår, således - den som känner igen det jag fotograferat och vill får väldigt gärna beskriva vad det är för slags komponent, och hur bilen påverkas genom att framföra den trots att komponenten nu lossnat. Tack på förhand! :-)

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]