Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hakrag
#1263409
Hej, morföräldrarna har en rostfri (ytligt) Volvo 945 FTT från -93 med 21xxx mil, m46 låda, elhissar, elspeglar, halvskinn utan slitage skador. Enligt morföräldrarna är oljan och oljefilter bytt precis innan den blev stående då den drog för mycket som drag bil tyckte dem.
Den har stått på grus under tak i 3-4 år och har då lite små saker som ska ses över och att dess avgassystem efter första dämparen ligger i backen. Någon som vet vad man skulle kunna få för den som den är och även ifall man fixar iordning den? Jag vet att det inte är så mycket information att utgå ifrån men är det jag har fått reda på, jag har ej provat dess funktionalitet i sin utrustning då batteriet var tydligen lämnat kvar i bilen och är helt dött. Så därav undrar jag vad man skulle kunna få för den i nuläget då jag funderar på att köpa av den från mina morföräldrar så jag vet vad som blir ett mer lämpligt pris. Den är ju förstås obesiktad och oskattad då den endast har stått i några år utan användningen. Tack i förhand!
Senast redigerad av 3 Hakrag, redigerad totalt 0 gång.
av sicnarf
#1263411
Hahaha! Ingen bild, ingen information om antalet körda mil och trasigt avagas? Ej besiktad heller, då får du max 3000 om den är normal. Startar den ens?
av Hakrag
#1263412
sicnarf skrev: mån 06 aug 2018, 07:25 Hahaha! Ingen bild, ingen information om antalet körda mil och trasigt avagas? Ej besiktad heller, då får du max 3000 om den är normal.
Ska lägga upp bild när man är hemma från semestern och uppdaterade med lite mer information nyligen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1263417
StefanN skrev: mån 06 aug 2018, 08:09 Inom släkt ska väl en sån bil va gratis?
Ja eller nära nog iaf. Lite gentjänster kanske kan vara lagom.

Eller om man tycker det känns schysst ett par tusenlappar i efterskott när man fått igång bilen och vet hur illa det var med den. Den lär ju behöva nya bromsar runt om och alla vätskor som minst.
av Rådlös
#1263418
Jag håller med dig StefanN. För flera år sedan gav jag bort en fullt körbar och besiktigad 245 -92 till en anhörig. Det enda påtagliga felet med den var att värmekranen till kupéelementet inte gick att stänga av. (Men det var ju reparabelt)
av Hakrag
#1263425
StefanN skrev: mån 06 aug 2018, 08:09 Inom släkt ska väl en sån bil va gratis?
Ja oftast är det så men jag känner även att man kan lägga lite pengar emellan då de har hjälpt mig mycket.
SBergdahl skrev:
StefanN skrev: mån 06 aug 2018, 08:09 Inom släkt ska väl en sån bil va gratis?
Ja eller nära nog iaf. Lite gentjänster kanske kan vara lagom.

Eller om man tycker det känns schysst ett par tusenlappar i efterskott när man fått igång bilen och vet hur illa det var med den. Den lär ju behöva nya bromsar runt om och alla vätskor som minst.
Ja vi kom överens om att vi ska få igång bilen först och se vad som behövs göras. Den står ändå bara 100m ifrån garaget så går att rulla dit enkelt.
av NilsO
#1263461
En besiktigad 945 FTT utan synlig rost , utan några direkta fel större fel, som gått cirka 20 000 mil och ser bra ut är värd ganska mycket. Jag tror säkert man skulle kunna få 25 000:-, åtminstone i min del av landet. 940 kombi är dyrare än nästan alla andra bilar av jämförbar ålder, undantaget sportbilar etc.

Nu är den ju inte besiktigad, så då blir det mer en fråga om förhållandet mellan dig och dina morföräldrar, och om det kanske finns andra barnbarn som också skulle kunna vara spekulanter på bilen.
av Hakrag
#1263466
NilsO skrev: mån 06 aug 2018, 10:43 En besiktigad 945 FTT utan synlig rost , utan några direkta fel större fel, som gått cirka 20 000 mil och ser bra ut är värd ganska mycket. Jag tror säkert man skulle kunna få 25 000:-, åtminstone i min del av landet. 940 kombi är dyrare än nästan alla andra bilar av jämförbar ålder, undantaget sportbilar etc.

Nu är den ju inte besiktigad, så då blir det mer en fråga om förhållandet mellan dig och dina morföräldrar, och om det kanske finns andra barnbarn som också skulle kunna vara spekulanter på bilen.
Ja och jag är den enda som är bilintresserad och har en bra relation med dem så det blir ju att jag tar den men tack då vet jag iaf vad man skulle kunna få ut på ett ungefär. Känns lite dåligt ifall man betalar och fixar upp och så får man inte ut så mycket. Jag har ju tillgång till majoriteten av delar till bilen såsom vätskor och även utrymmet att arbeta på den så är ju bara påtal om tid och hur allvarliga de existerande fel är.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]