Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1262858
Hej , min abs slår till på vänster sida ibland när jag kör sakta eller backar , det låter även lite som ett skrapljud när hjulet snurrar , hörs bara när man kör sakta . abs lampan lyser inte . Kan det vara kuggkransen ?
av NilsO
#1262880
Menar du att det händer även när du inte rör bromspedalen? Eller menar du att det bara händer när du trampar på bromsen?

Om det senare, så kan det säkert vara kransen.
av ulla245
#1262933
Oj då vilken dålig beskrivning det blev , ja alltså när jag bromsar och ikväll när jag körde hem så kom det ett surrande ljud när jag inte rörde pedalen men som försvann när jag rörde pedalen .
av NilsO
#1262968
Du kan felsöka lite genom att ta ur säkringen till ABS. Den sitter i elcentralen bland alla andra säkringar på din årsmodell, jag tror det är nummer 14 men är inte 100%.

När man tar ur den så tänds ABS-lampan och ABS avaktiveras helt. Om du då kan provocera fram ljudet ändå, så kan det ju inte bero på ABS.

Men om det bara hörs när ABS är inkopplat så beror det nog på att kransen är dålig. En del menar att det kan räcka att göra rent kransarna och givarna.
av NilsO
#1262979
Ja, det är ju ett rätt karaktäristiskt ljud. Om kransarna börjar bli för rostiga så kan signalen som givaren plockar upp bli för svag eller otydlig vid låg hastighet. Det tolkar ABS som att hjulet står stilla (har låst sig), och då börjar hydraulenheten arbeta, vilket är det man hör.
av ulla245
#1262987
Ja jag får kolla på den , är det svårt att byta ? få bort är väl inte så svårt men att få dit den nya , går det utan pressverktyg ?
av NilsO
#1263032
Oftast byter man nog hela navet. Men kransen finns som reservdel, och det går att byta enbart den. Jag tror den ska värmas i ugn innan man monterar dit den, inte pressas på. Jag tror det finns trådar där någon har beskrivit hur man gör.

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]