Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1262168
]Nu har jag försökt läsa hur många trådar som helst men hittar inte rätt. Har en Volvo kombi[/( automat, inte turbo) som är betecknad som står ovan.
Automatlådan la helt enkelt av under färd ( i nånstans mellan 85-90 km/h)
Den la inte i några växlar, varken fram eller bak,
fick hem den och ska leta ny låda, Men, beteckningen på vår låda är Aisin AW , Model 0370l, sen står det även 1208 på den. serienummer eller vad det är, kan jag inte utläsa.
Är det nån som vet OM man kan sätta annan låda i den och i så fall vilken?
Och... nån som kan ha nån teori om vad som hänt?
#1262224
Slutade växla som att den fastnat på en växel eller saknas drivning (som att den ligger på N)?
#1262235
Låter skumt, men har du tittat under bilen om kardanaxeln snurrar? Isåfall ligger felet troligen i bakaxeln. Även om lådan tappar styrtrycket helt borde den driva lättaste vägen genom planetväxlarna kan jag tycka. Men jag är inte hellernågon expert på automatlådor.

Du kan se vilken låda bilen levererade med (kan ju vara bytt under åren) på VIN-numret (chassinummret) som är stansat på en plåt på fronplåten när du öppnar motorhuven. En lång kod som börjar med YV1944... Den 9:e siffran från vänster anger växellåda.

5 = ZF 4HP 22
6 = AW 70 L
AW 71 L
AW 72 L
7 = AW 70
AW 71
#1262245
Äntligen. Nu har jag HELA chassinumret. Om jag räknar siffror (hoppat över bokstäverna i början och mitt i ) så får jag fram en 6.a=Aw 70.
Finns det nån annan låda som kan fungera , eller måste det va denna?
Eller har nån en sån låda ( fungerande med konverter) att sälja?

Och av Volvo rekommenderade serviceintervall[…]

Blinkers hänger sig

Styrenheten är CEM där under instrumentb[…]

Var lambdasonden också från biltema? I[…]

Stoppklack till handbroms

Du kan nog vara lugn. Det händer att handbrom[…]