- mån 23 jul 2018, 12:13
#1261064
Hej håller på med en renovering av ett b230fk.
Har läst en hel del i Haynes boken i den står det att man ska kontrollera vevaxeln genom mätningar.
I den står det att man ska kontrollera väldigt många olika spel
Ex. Radiallagerspel, axiallagerspel, cylinderlopp osv.
Tycker detta lät som mycket mätningar man var tvungen att ha många specialverktyg ex indikatorklocka, mikrometer.
Det block jag renoverar har funkat fint utan att ha skärt eller haft missljud blocket har gått 26 tusen mil, vevaxeln är ej omslipad.
Bilen kommer inte ha något supertrim och andvänds till vardags.
Renoveringen består av:
Ram&vevlager
Nya kolvringar
Nya packningar
Honade cylindarar.
Förstår att det är bra att mäta upp olika spel. Men finns det några spel jag verkligen måste mäta?
med tänkte på att blocket funkat bra innan jag varit där och rotat borde det väll funka bra efteråt med? Vill ju inte att det ska funka sämre än förrut.
Hur brukar ni göra? Vad tycker ni?
Tacksam för svar och tips!!
Har läst en hel del i Haynes boken i den står det att man ska kontrollera vevaxeln genom mätningar.
I den står det att man ska kontrollera väldigt många olika spel
Ex. Radiallagerspel, axiallagerspel, cylinderlopp osv.
Tycker detta lät som mycket mätningar man var tvungen att ha många specialverktyg ex indikatorklocka, mikrometer.
Det block jag renoverar har funkat fint utan att ha skärt eller haft missljud blocket har gått 26 tusen mil, vevaxeln är ej omslipad.
Bilen kommer inte ha något supertrim och andvänds till vardags.
Renoveringen består av:
Ram&vevlager
Nya kolvringar
Nya packningar
Honade cylindarar.
Förstår att det är bra att mäta upp olika spel. Men finns det några spel jag verkligen måste mäta?
med tänkte på att blocket funkat bra innan jag varit där och rotat borde det väll funka bra efteråt med? Vill ju inte att det ska funka sämre än förrut.
Hur brukar ni göra? Vad tycker ni?
Tacksam för svar och tips!!