Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1261064
Hej håller på med en renovering av ett b230fk.
Har läst en hel del i Haynes boken i den står det att man ska kontrollera vevaxeln genom mätningar.
I den står det att man ska kontrollera väldigt många olika spel
Ex. Radiallagerspel, axiallagerspel, cylinderlopp osv.

Tycker detta lät som mycket mätningar man var tvungen att ha många specialverktyg ex indikatorklocka, mikrometer.

Det block jag renoverar har funkat fint utan att ha skärt eller haft missljud blocket har gått 26 tusen mil, vevaxeln är ej omslipad.
Bilen kommer inte ha något supertrim och andvänds till vardags.
Renoveringen består av:
Ram&vevlager
Nya kolvringar
Nya packningar
Honade cylindarar.

Förstår att det är bra att mäta upp olika spel. Men finns det några spel jag verkligen måste mäta?

med tänkte på att blocket funkat bra innan jag varit där och rotat borde det väll funka bra efteråt med? Vill ju inte att det ska funka sämre än förrut.

Hur brukar ni göra? Vad tycker ni?

Tacksam för svar och tips!!
#1261194
Det som kan vara viktigt är främst att mäta diametern på cylindern. Eller när du fått hem ringarna och honat cylindern så ska du stoppa i en kolvring i cylindern längst upp ovanför vändkanten och mäta med ett bladmått måttet i öppningen på ringen. Det finns nog mått på det i din bok. Lika så med en mikrometer mäta vevslängarna. Dom kan bli ovala efter många mil och de står nog max. måttet på det också. Radialspelet på vevaxeln kan du också mäta med bladmått. Bladmått är inga stora pengar (finns satser ner till 0,03 mm) och vevaxeln kan du säkert för en "hyfsad peng" få mätt på en mekanisk verkstad. Dom är nog vanligare än en motorrenoveringsfirma
https://www.bahco.com/sv-se/p/professio ... -ea-55-17/
#1261210
Okej så man kan mäta cylinderdiametern med dom nya kolvringarna, mäter man med kolvringen på olika ställen på cylindern ex längst upp, mitten längst ner?

Vad är vevslänger?? Är det lagertappar?
Isånnafall ska jag mäta med en mikrometer på fram/bakkant och på olika ställen runt om?

Vad är ett radialspel på vevaxeln och hur mäter du detta mer ”förklarat”?
#1261217
Du ser när du honat var cylindern är mäst sliten, det är precis under vändkanten. Sedan tror inte jag där är så stor vändkanten efter 26000 mil. Nya cylindrar är exakt raka och har samma diameter hela vägen så längst upp ovanför vändkanten är det ställe där cylindern är som minst sliten. Har du rätt mått på öppningen där så passar kolvringen hela vägen. Att mäta detta mått är en kontroll att ringarna passar även när motorn blir varm. Är måttet för litet där så bottnar ringändarna mot varandra när motorn blir varm med haveri som följd. Därför ska du mäta det på alla ringarna så där inte är en som är "för tight". Vevslängarna är lagerlägena för vevstakarna, lagerlägena för ramlagren är inte ofta problem med. Ett av ramlagren har har ett axel lager som ska hindra att vevaxeln rör sig frammåt/bakåt (axiellt), detta mäts med en klocka när ramlagren är monterade. Man kan mäta detta med bladmått genom att lägga i dom nya ramlagerhalvorna i blocket, lägga i vevaxeln och försiktigt knacka den på plats. Då kan du få ett ungefärligt mått på axialspelet om du försiktigt knackar vevaxeln frammåt och sedan bakåt och sist mäter med bladmått vid axiallagret. Det brukar inta vara några problem med detta, om inte det varit haveri men ramlagren. Slitage axiellt på vevaxeln bruka inte vara märkbart
Volvo74092 skrev:Isånnafall ska jag mäta med en mikrometer på fram/bakkant och på olika ställen runt om?
Precis
#1261486
Tack för ett supersvar! :-D

Men om jag fattat det rätt?
- mäta lagertappar med mikrometer, både ram/vev-tapparna på flera olika sidor, både fram och bak på varje tapp.
- Se till att alla kolvringarna passar/ har rätt ”glipa” hela vägen ner i den cylinder dom ska vara i.
- kontroll av axialspelet gör efter jag monterat nya ramlager? Knacka vevaxeln så långt ”bak” som möjligt, mäta med bladmått mellan bakre ramlagretsöverfall och vevaxeln. Sedan knacka ”fram” vevaxeln så långt som möjligt och mäta med ett bladmått mellan bakre ramlagretsöverfall och vevaxeln?

Jag behöver inte/borde inte behöva kontrollera ramlagerspelet med ex plastigage, eller på något annat sätt?

Har läst någonstans att man ska kontrollera radiallagerspel? Är det något man borde göra?
Isånnafall hur gör man det? Eller är radiallagerspel ett annat ord för ramlagerspel/ vevlagerspel? Som man mäter med plastigage?

Och det är inga andra spel jag borde kontrollera?
#1262083
Det brukar inte vara några problem om man köper märkesgrejer, utan de är det jag skrivit om som man bör ha koll på. Köper du en komplett packningssats så får du med allt. Och lite till också ibland, det finns ju olika utföranden på motorerna. E.v en ny oljefälla kan behövas
#1262415
Okej men då ska jag Allså mäta
-Kolvringsgap
-Mäta lagertappar
- mäta axialspel, genom att placera ett bladmått mellan vevaxel och bakre ramlageröverfall när vevaxeln är så långt fram respektive bak som möjligt?

Du skrev något om radialspel förrut vad är det?
:-) :-D
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]