Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hakrag
Hej! Jag har en Volvo 945 från -94 med en av de mest omtyckta motorerna (Sarkasm) som går vid namnet B230FD. När jag var i garaget så hittade jag en ny kamaxel som jag ej vet något om.
Kamaxeln är en KY7 från Kyrk Motorsport och jag vet ej riktigt vad som är bra och dåligt när man kollar på kamaxlar med deras grader, lyft etc. Men på deras hemsida står det "KY 7 108 grader 12,2 lyft 300 dur 276 dur vid 0,9 spel"
Är det något av värde att ens engagera sig i att montera i bilen då jag ändå funderar på att försöka klämma ut lite mer än dess 116hk just nu?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
I kombination med en bra topp och chip/mjukvara så kan man locka ut mer effekt, men att montera den i en maskin som är original i övrigt kommer inte bli roligt. Och är det en omslipad kam så krävs lash-caps dessutom.
av Hakrag
Marlboroman skrev: sön 22 jul 2018, 14:33 I kombination med en bra topp och chip/mjukvara så kan man locka ut mer effekt, men att montera den i en maskin som är original i övrigt kommer inte bli roligt. Och är det en omslipad kam så krävs lash-caps dessutom.
Vad är klassad som en bra topp som går ihop med denna kamaxel i så fall? Jag har en 531 liggandes hemma från en B230FB motor och jag kommer ej sätta in den kamaxeln utan att göra annat först. Vad jag har hört så är kamaxel en av de sista sakerna man gör på bilen. Jag kommer chippa bilen, ska byta spridare, ny topp, elfläkt, tändstift, nya rostfria ventiler och även ett kall luftsfilter med aluminium rör 2.5 tum till 3 tum då jag har sånt skräpandes från en annan bil. Så det är lite som jag funderat på att fixa innan jag hade tänkt sätta in kamaxeln men jag är lite ny på detta med att trimma men jag har både i familjen och nära vänner som vet men man kan alltid fråga om hjälp annanstans också! Plus bilen jag gör detta på är bara en lekbil/projekt just nu som jag ville öva och lära mig på, man börjar ju någonstans.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
En original 531 räcker nog inte för att en sådan topp ska komma till sin rätt. En rejäl planing och kanske lite jobb i avgaskanalerna så ser det bättre ut. Men bäst är väl att höra lite med Kyrk själva.
av Hakrag
White skrev: sön 22 jul 2018, 22:23 Extraktorrör är också en bra uppgradering.
Ja men det tar man väl sent, är väl inget man direkt börjar med att byta misstänker jag, men jag kan ha helt jävla fel.
Marlboroman skrev:En original 531 räcker nog inte för att en sådan topp ska komma till sin rätt. En rejäl planing och kanske lite jobb i avgaskanalerna så ser det bättre ut. Men bäst är väl att höra lite med Kyrk själva.
Ska ringa dem och fråga och även dra iväg ett meddelande, men tack för hjälpen!

Rubriken är lite missvisande. Den startar ALL[…]

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]