Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1264771
Jag har heller aldrig haft problem med detta. Har alltid räckt att justera vid spaken, oavsett blandning av nya och gamla backar och skivor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1264790
Problemet är inte fabrikatet på backarna utan hur dom är tillverkade. Volvo har också problem, se ovan. Om du sätter justeringar behöver behöver du oftast inte byta backarna. Sedan är det ju så att nya backar är ju inte radialslipade efter dina trummor utan i bästa fall efter var en ny trumma har får mått (dom gamla har ju rätt mått). Så att sätta nya backar i gamla trummor har en inkörningsperiod på någon månad om man inte använder den så ofta. Att då köra direkt till besiktning är ju som ett lotteri. Bättre i så fall att limma om dom gamla backarna och få dom slipade efter trummorna. Det finns fortfarande firmor som gör sådant, men det blir inte billigare....
av III
#1264835
lennarte skrev: tis 14 aug 2018, 12:01 Problemet är inte fabrikatet på backarna utan hur dom är tillverkade. Volvo har också problem, se ovan. Om du sätter justeringar behöver behöver du oftast inte byta backarna. Sedan är det ju så att nya backar är ju inte radialslipade efter dina trummor utan i bästa fall efter var en ny trumma har får mått (dom gamla har ju rätt mått). Så att sätta nya backar i gamla trummor har en inkörningsperiod på någon månad om man inte använder den så ofta. Att då köra direkt till besiktning är ju som ett lotteri. Bättre i så fall att limma om dom gamla backarna och få dom slipade efter trummorna. Det finns fortfarande firmor som gör sådant, men det blir inte billigare....
Jag har bytt backarna för de släppt i limningen och inte varit utslitna. Aldrig upplevt problem vid byte. Med kort slaglängd på spaken har ju båda hjulen låst sig när jag bromsat i låg hastighet med parkeringsbromsen. Besiktningen har alltid varit nöjda, så länge inte det kärvat i lederna till expandrarna. Oavsett om det varit 240, 740, 940 gamla eller nyare bilar. Har alltid köpt orginal.
Det intressant är att jag haft vänner som snålat och köpt från biltema. Trots att allt löpt fint och spaken justerad har inte parkeringsbromsen blivit så bra att besiktningen blivit nöjd. Vid Byte till orginalbelägg så har även deras bilar låst bakhjulen vid körning och besiktningen blivit nöjda. Detta har hänt både på 940 och V70.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1265937
III skrev:Det intressant är att jag haft vänner som snålat och köpt från biltema. Trots att allt löpt fint och spaken justerad har inte parkeringsbromsen blivit så bra att besiktningen blivit nöjd.
Oavsett varifrån backarna kommer måste man alltid se till att justeringen är utskruvad, exentern är helt tillbaka och att backarna är mot anliggningsytorna vid excentern. Detta löser man lättast med justeringar eller att svetsa i på staget. Då tar handbromsen med justerskruven längst ut och det finns massor av justering för många år till.......
Sist jag hade av mina bromsskivor (gör det vart annat år ungefär för att kolla och smörja lederna) så lindade jag några varv med mässing folie (c:a 0,3 mm) på staget så sjönk spaken 3 hack..... Handbromsen tar ju sämre och sämre ju mer man får skruva in justeringen vid spaken, det beror på att hävarmen blir sämre så kraften på backarna blir lägre ju längre in justerskruven skruvas. Är det då en massa glapp och slitage så får man kanske ha justerskruven i botten även med nya backar, därav sämre bromsverkan. Det har alltså inte med backarna att göra utan hur noga man är vid monteringen av domsamma. Principen är densamma på bilar med "riktig" trumbroms bak (typ PV, Amazon m.m), justerar man inte backarna först får man aldrig någon riktig handbroms
av III
#1266003
lennarte skrev: ons 22 aug 2018, 08:59
III skrev:Det intressant är att jag haft vänner som snålat och köpt från biltema. Trots att allt löpt fint och spaken justerad har inte parkeringsbromsen blivit så bra att besiktningen blivit nöjd.
Oavsett varifrån backarna kommer måste man alltid se till att justeringen är utskruvad, exentern är helt tillbaka och att backarna är mot anliggningsytorna vid excentern. Detta löser man lättast med justeringar eller att svetsa i på staget. Då tar handbromsen med justerskruven längst ut och det finns massor av justering för många år till.......
Sist jag hade av mina bromsskivor (gör det vart annat år ungefär för att kolla och smörja lederna) så lindade jag några varv med mässing folie (c:a 0,3 mm) på staget så sjönk spaken 3 hack..... Handbromsen tar ju sämre och sämre ju mer man får skruva in justeringen vid spaken, det beror på att hävarmen blir sämre så kraften på backarna blir lägre ju längre in justerskruven skruvas. Är det då en massa glapp och slitage så får man kanske ha justerskruven i botten även med nya backar, därav sämre bromsverkan. Det har alltså inte med backarna att göra utan hur noga man är vid monteringen av domsamma. Principen är densamma på bilar med "riktig" trumbroms bak (typ PV, Amazon m.m), justerar man inte backarna först får man aldrig någon riktig handbroms
Du har så rätt så. Men jag har aldrig haft problem med dålig handbroms, aldrig behövt trixa som beskrivs. Bara köpt orginalskivor och orginalbelägg. Aldrig ens tyckt den varit halvdålig, bilprovningen alltid varit nöjda. Undantag nyinköpt bil och jag inte hunnit se över bromsarna. Haft en 240, fyra 940 och en 740. Tycker konstruktionen är toppen. Belastat handbromsen årligen med upptagning av båt på ett och ett halvt ton, då vill man inte ha halvdålig handbroms för då sjösätter man bilen.
Kan låta som många liknande bilar men haft som både första och andrabil. Senare åren haft 940 som andrabil, den har fått agera båtupptagningsbil. Bakhjulsdriften är suverän då.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1266057
III skrev:Du har så rätt så. Men jag har aldrig haft problem med dålig handbroms, aldrig behövt trixa som beskrivs. Bara köpt orginalskivor och orginalbelägg. Aldrig ens tyckt den varit halvdålig, bilprovningen alltid varit nöjda. Undantag nyinköpt bil och jag inte hunnit se över bromsarna. Haft en 240, fyra 940 och en 740. Tycker konstruktionen är toppen. Belastat handbromsen årligen med upptagning av båt på ett och ett halvt ton, då vill man inte ha halvdålig handbroms för då sjösätter man bilen.
Kan låta som många liknande bilar men haft som både första och andrabil. Senare åren haft 940 som andrabil, den har fått agera båtupptagningsbil. Bakhjulsdriften är suverän då.
Har man som jag en 30 år gammal 745 så är ju inte nya skivor och backar det man vill lägga pengar på om det bara är slitet, då fungerar det oftast bra som jag beskriver. Även om just Biltemas "grejer" inte ruinerar en. Min 745-a är i gott skick vad gäller det mekaniska, allt fungerar som det ska ( 16V motor, AC, ABS, elfönsterhissar, c-lås, el-taklucka, m.m) men den "sjunger" ändå på sista versen (46000 mil) . Inredning (innertak, läderklädsel) håller på att falla isär, lacken (mörkgrå metallic) flagnar och höger sida har tydliga spår efter att jag trängde en 15 tons lastbil (enligt försäkringsbolaget)........ Den lever kvar endast för att jag behöver den för att köra omkring med min båt. Det finns (som du skrev) inte många bakhjulsdrivna bilar att välja på, min är dessutom reggad för 1800 kg så den klarar precis båten. Dock har svågern köpt en Nissan Navara, så slutet närmar sig nog nu :oops: den är dock besiktigad till mars 2020 och numera även skattebefriad så ett tag till "får hon rulla på"
av BGA
#1267160
Köper överhuvud taget aldrig bromsdetljer från Feltema. Ni som gör det och får problem - kräv ALLTID milersättning för körning. Enligt konsumentköplagen är dom skyldiga att betala enligt försäkringskassan tariff = ca 20kr/mil. Enda sättet att få dom att skärpa sig.
Hur som helst är denna Volvobroms en skitbroms - skulle den fungera några år så kommer ändå den dag då ett belägg rostat loss och lägger sig över den andra backen och något otrevligt händer. Kolla :
Reparationssats/stoppklack för handbroms
66-413
Användarvisningsbild
av lennarte
#1267182
BGA skrev:Köper överhuvud taget aldrig bromsdetljer från Feltema. Ni som gör det och får problem - kräv ALLTID milersättning för körning. Enligt konsumentköplagen är dom skyldiga att betala enligt försäkringskassan tariff = ca 20kr/mil. Enda sättet att få dom att skärpa sig.
Hur som helst är denna Volvobroms en skitbroms - skulle den fungera några år så kommer ändå den dag då ett belägg rostat loss och lägger sig över den andra backen och något otrevligt händer. Kolla :
Reparationssats/stoppklack för handbroms
66-413
Som jag och andra skrivit innan, kan man inte få något så enkelt som en mekanisk handbroms som fungerat utmärkt på ett antal bilmärken sedan slutet på 50-talet att fungera, kanske man inte ska "greja" med bromsar eller bilar över huvud taget
av BGA
#1267196
Lennart, om du läser alla inlägg i denna tråd ser du att de flesta bekräftar att de har problem med bromsen. Vill du påstå att det är en bra, pålitlig och okänslig konstruktion och hög kvalite på delarna? Varför säljer Biltema så bra av 66-413 stödklacken? Jo för att beläggen lossnar och och det blir totalhaveri. Min erfarenhet är att Volvos "originalbackar" är sämst. Kanske de blir bättre nu när de kommer från Kina.
Tidigare när bilarna hade trumbromsar bak och dessa oxå fungerade som parkeringsbroms var det aldrig några problem med lossrostade belägg.
Parkeringsbromsen vi skriver om kom ju 1966/67 och var okey då. Hög kvalite på delarna och mekanisk justering av backarna, men i dag är den ett "PIA"
Du tycker att jag inte skall " greja" med bromsar eller bilar överhuvudtaget!
Jag har jobbat som konstruktör av fordon hela mitt yrkesliv. Scania, Volvo BM, VME, Haldex (trumbromsar och skivbromsar) dock bara bromsar för tunga fordon som du ser. Känner dessutom killar som jobbar/at där och vet hur "snacket" går där.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]