Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lincoln
#1260096
Köpte biltemas backar.... till 740 -86 radien var för stor. Gick till ojanpäre, de var också för stora... är de någon där ute som har samma erfarenhet men löste de.. kan ja ha vänt någon del fel...eller nåt annat ja gör fel...Du som har tips ...hör av dig
Användarvisningsbild
av SRT
#1260106
Biltema är i det här fallet helt värdelösa och vill inte heller ta på sig felet.Mer än två år sedan nu där jag inte fick på handbromsbackar pga att de felade i måttet vilket en verkstad också visade mig tydligt och där denna verkstad sa att jag tyvärr inte var den enda som råkat ur för detta med Biltemas bromsdetaljer.Men vid samtal med detta Biltema så verkade man inte alls vara intresserad av frågan om att sälja en dålig produkt.Så när jag läste ditt inlägg så verkar det som om detta Biltema kör med samma slogan fortfarande (skyll dig själv).
Användarvisningsbild
av Derank
#1260169
Biltemas bromsbackar till 740 hat haft fel storlek i typ 15år, men borde man idag inte vara medveten om att man får vad man betalar för?
Användarvisningsbild
av Magnus308
#1260215
Derank skrev: tis 17 jul 2018, 23:15 Biltemas bromsbackar till 740 hat haft fel storlek i typ 15år, men borde man idag inte vara medveten om att man får vad man betalar för?
Det är samma fel på deras handbromsbackar till S60, V70 och S80 dom passar inte heller då det är fel dimensioner och det har varit samma fel i flera år.

Köp inte handbromsbackar till Volvo på Biltema för dom passar inte och går oftast inte att justera in så att dom greppar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1260252
Biltemas backar fungerar utmärkt, det är Volvo som gjort fel när dom tog bort justeringarna och ersatte dom med ett fast stag. Det blir alltid en del (mycket lite) slitage i alla leder och anliggningsytor, men när allt är nytt så funkar det...... Du kan ersätta staget mellan backarna med justreringar (satt på 140 och 240 till -77. Och sitter på 850!!!!?). Eller (om du har tillgång till svets) MIG-a i och fila till så du få på trummorna precis (rost kanten borttagen) med justeringen i mittkonsolen helt lossad. Backarna ska ligga an mot stoppet i andra änden. Då får du en kanon handbroms, oavsett fabrikat på backarna. Jag svetsade i och filade staget på min 740 för 10 år sedan (där sitter fortfarande original bromsbackar från 1988) när det inte gick att justera mer i mittkonsolen, och har fortfarande kanon handbroms..... :-)
av lincoln
#1260286
Tack alla ni som hörde av er Gick på Volvo ( Nordiska bil) idag Dom tog på sig ansvar för den dåliga passformen som cirkulerar på marknaden idag. där på verkstan får dom testa flera innan dom hittar en som passar Håller med om att Volvo gjort en miss som tog bort den mekaniska justeringen OBS på backarna som Volvo sålde står de made in Kina Ska prova om dom passar i morgon (om ej) var ja välkommen att hämta nya på Volvo
Användarvisningsbild
av lennarte
#1260432
lincoln skrev:där på verkstan får dom testa flera innan dom hittar en som passar
Men för :x , det borde väl vara enklare att hämta ett par justeringar från 850 hyllan samtidigt som det första paret backar. Även om du får ett par backar där justeringen räcker till är det inte säkert att du får en bra handbroms. Hävarmen i excentern kan vara så långt ut så du får en svag handbroms och justeringen i mittkonsolen kanske nästan går i botten så nästa gång du ska justera bottnar den
av folkrace_89
#1264298
Det gäller inte bara biltemas, utan ja byter skivor och belägg samtidigt och kollar så måttet stämmer. Du ser enkelt om du kollar på te,x tyska sidor att skivorna kan ha olika innerdiameter.
av III
#1264767
Märkligt. Jag har haft flera både 740 ovh 940. Aldrig haft problem med justeringarna. Jag har smort upp leder och länkar. Monterat orginalbackar. Justeringen har alltid räckt. Alltid gått att bromsa så att bakhjulen kunnat låsa sig. Detta utan massa udda lösningar. Då har bilarna varit allt från något enstaka år gamla till rejält gamla.
Men jag har vänner som snålat och köpt biltema backar och inte klarat besiktningen. Efter byte till orginalbackar har deras parkeringsbromsar fungerat perfekt. Senast förra året hade en bekant det problemet på en V70, inget kärvade nya biltemabackar. Otillräcklig p-broms på besiktningen. Efter byte till orginal låste hjulen vid körning sakta.

Jag har läst att VOC försvinner 31 de[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]