Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ahmenvafan
#1260004
Hejsan!

För ett par dagar sedan så valde min motorhuv att inte vilja öppna sig när jag drar i spaken nere till vänster på förarplats. Själva spaken med justerskruv har jag spänt till max men det räcker inte för att lossa de båda huvlåsen till motorhuven.

Lyckades pilla upp huven genom att dra i huvlåsvajern från grillen och när jag prövade att dra i spaken samtidigt som någon tittade på själva huvlåsets rörelse - det visade sig att båda låsen rörde sig fast väldigt lite.

Kan man spänna upp detta på något sätt? Isåfall Hur? Förstår att respektive lås sitter med 1x skruv som man kan lossa på men hur gör man själva justeringen?

Mvh
Ahmenvafaan

(Volvo 744 88b B230F 1988)
av sicnarf
#1260111
Vajerns lås finns under vänsterfram strålkastare. Där under kommer du sedan åt huvlåsanordningen med fingrarna så du kan öppna. . Annars sitter låset endast fast i en bult som sitter i motorhuven. Och
denna kan skruvas ut genom grillen, mycket enklare.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
#1260221
Skruven så jag kan flytta på lampan? Alltså bara själva lamsockeln eller hela strålkastarhuset?


Några bilder på detta hade nog underlättat då jag känner mig hyfsat obegåvad just nu..och hur gör jag själva justeringen om jag vill spänna åt det hela?

Mvh

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]