- mån 16 jul 2018, 19:44
#1259930
Hej har köpt en andra bil, en 940 ltt b230fk-95
Tänkte renovera denna maskin för att ha något att göra nu när jag har semester, och har inte nått bättre för mig om dagarna.
Min plan är nya vevlager, ramlager, kolvringar+alla packningar, o-ringar osv.
Budgeten är väll inte den starkaste då jag inte är någon höginkomsttagare.
Mina frågor är: när jag byter ram, och vevlager måste jag mäta alla spel osv med ex plastigage?
Efter bytet av ram,vevlager behövs något balanseras?
Har aldrig renoverat/haft isär en motor men har små pysslat med dessa motorer en hel del. Tror ni jag klarar denna typ av ingrepp??
Jag personligen tycker inte jag behöver balansera/ mäta med plastigage då motorn går bra utan missljud osv. Bilen är lungt körd av en äldre dam (min faster) och hon är bilens ända ägare förutom mig. Så vevaxeln, vevstakar, vevlager, ramlager borde inte vara deformerade, med tanke på hennes körstil.
Kommer köra bilen som vardagsbil så det kommer inte bli några utsvävningar i trimväg osv.
Mycket tacksam för svar!!!
Tänkte renovera denna maskin för att ha något att göra nu när jag har semester, och har inte nått bättre för mig om dagarna.
Min plan är nya vevlager, ramlager, kolvringar+alla packningar, o-ringar osv.
Budgeten är väll inte den starkaste då jag inte är någon höginkomsttagare.
Mina frågor är: när jag byter ram, och vevlager måste jag mäta alla spel osv med ex plastigage?
Efter bytet av ram,vevlager behövs något balanseras?
Har aldrig renoverat/haft isär en motor men har små pysslat med dessa motorer en hel del. Tror ni jag klarar denna typ av ingrepp??
Jag personligen tycker inte jag behöver balansera/ mäta med plastigage då motorn går bra utan missljud osv. Bilen är lungt körd av en äldre dam (min faster) och hon är bilens ända ägare förutom mig. Så vevaxeln, vevstakar, vevlager, ramlager borde inte vara deformerade, med tanke på hennes körstil.
Kommer köra bilen som vardagsbil så det kommer inte bli några utsvävningar i trimväg osv.
Mycket tacksam för svar!!!